14 February 2017

Duizenden jobs op de luchthaven van Zaventem bedreigd

Duizenden jobs op de luchthaven van Zaventem bedreigd

Duizenden luchttransport gerelateerde jobs worden bedreigd op de luchthaven van Zaventem: dankzij de nieuwe Brusselse geluidsnormen worden de jobs van duizenden actieve werknemers op de luchthaven van Zaventem bedreigd.

De luchtvaartmaatschappijen, die in 2016 reeds meer dan 1.000 boetes betaald hebben, zouden in 2017 nog eens meer dan 7.000 boetes moeten betalen. Door de financiële moeilijkheden kan de sector deze extra lasten niet meer dragen en riskeert het zijn activiteiten in Zaventem onder te brengen bij buitenlandse luchthavens. Volgens de gedelegeerd bestuurder van de luchthaven van Zaventem kunnen de boetes voor bepaalde vluchten oplopen tot 62.000 euro. Hierdoor zullen er enkel verliezers zijn.

Ryanair voorziet op haar eentje 2.000 jobs in Zaventem en 4.500 in Charleroi. In termen van marktaandeel (28%) is Ryanair de grootste luchtvaartmaatschappij in België. Op 7 februari 2017 kondigde Ryanair aan dat zij niet meer zal investeren in Brussels Airport. De voornaamste reden zijn de boetes die ze moeten betalen terwijl zij de afgelopen jaren reeds meerdere inspanningen geleverd hebben om het lawaai veroorzaakt door hun vliegtuigen te verlagen met 93% van haar geluidshinder. De volgende investeringen van Ryanair zullen moeten dienen voor het creëren van nieuwe lijnen en het transporteren van 1 miljoen reizigers via Zaventem. Volgens de baas van Ryanair “is er op dit moment nog niets verloren voor de jobs op de luchthaven van Zaventem.”

Wat moet men hiervan denken?

Ten eerste zullen de politici hun verantwoordelijkheden moeten nemen. Wanneer men spreekt over de integratie van jonge Brusselaars op de arbeidsmarkt, is de luchthaven van Zaventem een geweldige opportuniteit met de creatie van duizenden jobs.

Ten tweede werd de geluidsoverlast gekoppeld aan de luchthaven de laatste jaren reeds aanzienlijk verminderd (de vliegtuigen maken minder lawaai) en weten de Brusselaars (95% van hun), die in de hoofdstad wonen, bij de aankoop van hun woning dat er vliegtuigen over hun huis zullen vliegen.

Ten slotte mag men niet te snel vertrouwen op de simplistische betogen van bepaalde verkozenen of organisaties die hun campagnebeleid voer over de vluchten boven Brussel.

  • Neen, het is niet mogelijk om alle vrachttransporten (cargo) te scheiden van vluchten met personen. Alle vluchten (behalve deze van Ryanair) transporteren cargo.
  • Vliegtuigen moeten opstijgen/landen in functie van de heersende wind. Men kan niet zomaar overal opstijgen of landen.
  • België is in Europe een van de landen met de hoogste bevolkingsdichtheid waardoor het moeilijk is om nergens over te vliegen.
  • De jobs verbonden aan logistiek en transport zijn cruciaal voor ons land en vertegenwoordigen een zeer mooi alternatief voor de dalende industrialisatie in onze regio’s.

Om te eindigen en om de werknemers in Zaventem te steunen hebben wij de petitie “Let us keep our airport jobs” getekend. Wij nodigen jullie uit om hetzelfde te doen. Want het behoud van en het respect voor de deze jobs vinden wij bij TL Hub zeer belangrijk.

Steun zoals ons de werknemers op Brussels Airport door het tekenen van de petitie via www.keepourairportjobs.be.

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV