“De e-commerce sector is afhankelijk van logistiek” J.M. Becker
TL Hub kreeg de mogelijkheid om dhr. Jean Marie Becker, een man met een breed netwerk en een belangrijke persoonlijkheid binnen de transportwereld, te interviewen. JM Becker is de oprichter van MMM Business Media en stichter van Logistics in Wallonia. Daarnaast lanceerde hij “Road Spirit”, een van in het Noorden tot Zuiden van België bekende organisatie in de transportsector.
TLH : Kunt u ons een kort overzicht geven van uw carrière
JMB : In 1981, besliste ik op 28-jarige leeftijd, een magazine te lanceren voor de wegtransport sector, dit magazine werd TRUCK & BUSINESS. Vandaag is dat magazine de basis van een uitgebreid communicatieplatform voor de transportsector (met Truck Service, de Transport & Logistics Awards, Warehouse & Logistics, Log.on, truck-business.com, TruckPedia,...) en MMM. In de loop der jaren werden andere activiteiten ontwikkeld. INTRACO Consulting biedt consulting, studies en economisch leiderschap gespecialiseerd in bedrijfstransmissies (zoals bijvoorbeeld de overname van TTS door Group JOST).
TLH : U bent gepassioneerd door transport, waarom?
JMB : Van jongs af aan heb ik een passie voor de transportsector, en in het bijzonder het geheel van transportmiddelen, de personen en de economie van de sector.
TLH : In vergelijking met het groot aantal logistieke vacatures zijn er veel te weinig jongeren die kiezen voor gespecialiseerde studies in logistiek en supply chain, wat zou u tegen jongeren zeggen om hen te overtuigen van de sector?
JMB: Het klopt dat de sector niet echt “sexy” is voor zij die de sector niet kennen. De transportwereld en de logistiek zijn een zeer snel ontwikkelende sector die vandaag geëvolueerd is tot één van de grootste sectoren van ons land. Nieuwe informatie- en communicatietechnieken zijn een integraal onderdeel van de logistieke processen en dragen bij tot de sterke evolutie van de sector. De volledige e-commerce sector is afhankelijk van logistiek (beheer van goederenstromen, geldstromen, mobiliteitsstromen,…). Het is een niche die aan personen toelaat zich te ontwikkelen. Meer dan 50 verschillende functies worden beoefend in de logistieke sector.
TLH : Er zijn ook veel afgestudeerden of universitairen (algemeen beheer, recht, ingenieur enz…) die niet specifiek denken aan de logistieke keten, hoe kunnen deze profielen aangetrokken worden?
JMB: Door meer informatie te geven over de sector, door de verhoging van opendeurdagen, door de organisatie van een logistieke dag in België, sectorale beroependagen, bedrijfsbezoeken, en door de noodzaak van bedrijven om jongeren aan te trekken voor hun stage om hun studies te vervolledigen. (Ontdek onze stages in logistiek op TL Hub)
TLH : Hoe ziet u het jaar 2016 eruit voor onze sector, en wat waren de sleutelmomenten van 2015?
JMB: 2016 begint reeds met een economische activiteit die veel groter is dan 2015. De lage prijs van aardolieproducten geeft ademruimte en middelen aan de sector. De kilometerheffing zal ongetwijfeld zijn invloed hebben op de sector, de gevolgen zullen fundamenteel zijn: een versnelde consolidatie van de sector, het herstel van de vloten op eigen rekening van de professionele transporteurs, verplichte partnerships om lege kilometers te vermijden, stijging van de prijs,...
TLH: Wat is er actueel bij Truck & Business?
JBM: Sinds 35 jaar, engageert mijn team en ik zich voor de promotie van de sector door middel van de media, consultancy en economische promotie. Bezoek ons op 25 februari 2016 voor de “Transport & Logistics Awards 2016” waar voor de 24ste keer de prijs voor “Belgisch transporteur van het jaar 2016” zal uitgereikt worden in het bijzijn van meer dan 1.250 gasten.