10 October 2016

Green Logistics : de terugkeer van de zeilvracht in het maritiem transport – drie voorbeelden

Green Logistics : de terugkeer van de zeilvracht in het maritiem transport – drie voorbeelden

Het maritiem transport vertegenwoordigd een belangrijke activiteit voor een land zoals België. Met de Haven van Antwerpen, de verschillende rederijen en de expediteurs is deze sector enorm belangrijk voor onze economie.

Men moet ook weten dat 90% van de dagelijks gebruikte goederen deels of volledig bestaan uit grondstoffen vervoerd via maritiem transport.

Maar de carbon-impact van de 100.000 schepen die de wereldwijde vloot omvatten is zeer groot. Indien deze vloot vergeleken zou worden met een land, zou het de vierde plaats innemen als grootste CO2-uitstoter.

Rederijen zoals Maersk, Hamburg Süd, CMA CGM, MSC, Hapag-Lloyd enzovoort zijn zich bewust van deze impact en investeren daarom in meer neutrale brandstoffen, in filters op uitlaatgassen, in alternatieve brandstoffen,...

Bepaalde initiatieven gaan nog verder en willen gebruik maken van een alomtegenwoordige bron op zee, namelijk de wind.

Hieronder kunt u drie door ons geselecteerde voorbeelden vinden :

1- Het Franse bedrijf TOWT : is een bevrachter die inzet op het maritieme transport via zeilvrachten. TOWT exploiteert reeds meerdere “short sea” routes via zeilvracht met een capaciteit van meer dan 70T. Op de transatlantische routes ligt de capaciteit iets lager tot een belading van 40T. Het bedrijf reikt ook “groene” certificaten uit aan de verladers die gebruik maken van hun diensten. TOWT wenst daarnaast ook een zeilvracht te ontwikkelen met een lengte van 60m. Voor dit project hebben zij reeds verschillende investeerders en verladers weten te interesseren.

2- In Nederland is het ECO Liner project in het prototype stadium. Het zou gaan om een capaciteit van 8.000T en een hybride aandrijfsysteem bestaande uit een klassieke motor en vier ingebouwde zeilmasten die automatisch ronddraaien in functie van de oriëntatie van de wind. Dit systeem werd reeds getest met de yacht “Maltese Falcon” en kan leiden tot een verminderd verbruik van koolwaterstof van 50%.

3- In Hamburg gebruikt het bedrijf Skysails reeds enkele schepen uitgerust met windzeilen van meer dan 150m² om de motor van deze schepen te ondersteunen bij de aandrijving. Deze gemakkelijk te installeren techniek leidt tot een daling van de CO2-uitstoot met 20%.

Hoewel de scheepvaart leidt tot een zeer lage emissie per vervoerde eenheid zorgt de totale wereldwijde vloot toch voor een enorme bron van vervuiling. Gezien het belang van deze activiteit op de wereldwijde handel, op onze gebruikelijke consumatie en ons Belgisch BBP is het interessant om vast te stellen dat er rekening gehouden moet worden met zijn ecologische voetafdruk.

 

(Vind al onze maritieme vacatures op TL Hub)

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV