Pessimisme over de evolutie van de scheepvaart in 2017 (3 redenen)
Is de wens van de maritieme (container) sector om zijn vrachttarieven te verhogen en zo de crisis die in 2008 begon af te sluiten mogelijk? Reeds 10 jaar proberen de rederijen geschikte vrachttarieven te hanteren, maar elke poging mislukt.
Zal 2017 het scharnierjaar worden waarin de maritieme sector opnieuw aansluit met rentabiliteit? We hopen het, maar vrezen van niet…
Hieronder drie redenen:
- Er zijn steeds meer “megavessels” die de scheepswerven verlaten. Dit overaanbod gaat niet hand in hand met een ambitieus tarief.
- De nieuwe Amerikaanse regering en de Brexit tonen een ongelukkige tendens veralgemeend door protectionisme en isolationisme; hetgeen een grote rem betekent voor de wereldhandel en dus ook de scheepvaart.
- Het failliet van Hanjin toont aan dat de “too big to fail” en de allianties de business niet veiligstellen. Wat de voorgestelde cijfers ook zijn, de sector is kwetsbaar en kan een tweede decennium van crisis niet aan.
Zoals door AlixParters vermeld zullen echter de beste een plaats kunnen veroveren onder de zon in de komende jaren. Deze plaatsen zullen ingenomen worden door de bedrijven die de voorbije onrustige jaren van de sector hebben geprofiteerd om een aantal overnames te realiseren. Als zij er in slagen om deze overnames te integreren door drastisch in hun kosten te snijden en door globale vloot te stroomlijnen, kunnen zij terugkeren met positieve resultaten.
Uw maritieme jobs zijn op TL Hub