Waarom Maersk Line Hamburg Süd koopt
De leider in het maritieme transport per container heeft de overname van Hamburg Süd, de Duitse rederij gespecialiseerd in de Zuid-Amerikaanse as, aangekondigd. Hamburg Süd is de zevende grootste rederij met 130 containerschepen en een omzet van 6.06 miljard euro in 2015. Met deze deal nadert Maersk Line tot 20% van de globale markt (capaciteit) waardoor het de onbetwiste leider wordt.
De maritieme sector doorgaat een ongeziene crisis: de zeevrachttarieven staan zeer laag en de sector wordt geconfronteerd met een overcapaciteit van schepen in een markt met een zeer trage groei. Hierdoor hebben de rederijen zeer weinig speling waardoor ze failliet gaan zoals Hanjin, tot voor kort één van de wereldleiders. Andere opties zijn het vormen van allianties of het voeren van strategische overnames. De overname van Hamburg Süd door Maersk Line is strategisch zeer goed doordacht. In de eerste plaats zal Maersk haar monopolie vestigen in opkomende en groeiende landen in Zuid-Amerika. Ten tweede zal Maersk haar schepen leiden naar de terminals van APM Terminals (dochteronderneming van Maersk Line) voor het lossen van de containers hetgeen voor forse inkomsten zal zorgen.
De harde concurrentie tussen rederijen leidt ook tot eenzelfde concurrentie tussen terminals zoals DP World, PSA en APM Terminals. Maersk Line slaat door de overname twee vliegen in één klap: de consilidatie van haar positie als wereldleider en het sturen van een maximale hoeveelheid verkeer naar haar eigen haveninfrastructuur.