12 December 2017

Antwerpse expediteur brengt meer dan 80 zeilboten terug vanuit de Caraïben naar La Rochelle

Antwerpse expediteur brengt meer dan 80 zeilboten terug vanuit de Caraïben naar La Rochelle

De boot van Martin Callebaut (Extasea) gesponsord door TL Hub komt via een vrachtschip van Lambergits & A. Van Daelen SA  terug naar La Rochelle.

Onze Belgische schipper heeft de Mini Transat afgesloten door begin deze maand in de Caraïben te arriveren na het oversteken van de Atlantische Oceaan in 18 dagen. Proficiat! TL Hub is zeer trots om één van zijn vele sponsors te zijn.

Eenmaal ter plaatse maken de skippers de oversteek niet in tegenovergestelde richting... ze komen terug met het vliegtuig! De terugkeer van de schepen (zeilboten) gebeurt per vrachtschip.

Ontdek hierover het interview met Philippe Goossens, General Manager van Lamberigts & Van Daelen

TL Hub: Kunt u ons de uitdaging van zo'n vracht uitleggen

P.G.: wij bieden een “all-in” package aan de organisatie van de Mini Transat. Dit houdt o.m in:

  • Het vervoer van de gedemonteerde rompen om ze aan boord terug te monteren + autobanden om de prototypen te beschermen
  • Het afnemen van de kielen en de masten van de proto’s in "Le Marin".
  • Het aanvoeren van de boten via onze Zodiacs langszij de cargozijde. Het bevrachten van een volledige vracht en het uitwerken van het laad- en losplan met scheepsmeester.
  • Dagelijkse briefing van alle skippers omtrent de procedures/timings.
  • Het voorzien van twee pontons aan de zijde van het vrachtschip om de boten niet te beschadigen tijdens het laden.
  • Het liften van de boten/masten met de kranen van het schip en hen vastzetten op of onder het dek en dit met ons stouwmateriaal.
  • Het verzenden van de kielen van de proto’s naar La Rochelle in een aparte container
  • Het lossen van de boten/rompen in La Rochelle
  • Alle douaneformaliteiten
  • De verzekering.
  • En nog veel meer details…..

We zijn ter plaatse in Martinique en La Rochelle met onze eigen mensen (3) + 5 “locals”. Zulke operaties vragen gemiddeld 6 maanden full time voorbereiding.

TL Hub: Hoe zijn jullie (M.Lamberigts & A.Van Daelen nv) er in geslaagd om dit contract binnen te halen? Zijn jullie gespecialiseerd in dit soort projecten?

P.G.: Het feit dat we dit project hebben mogen uitvoeren, ligt voornameljk aan onze reputatie en de “cahier des charges” die we aan de Class Mini hebben voorgesteld.

Het is inderdaad zo dat onze firma dit soort operaties reeds 20 jaar uitvoert.Niet alleen de Mini Transat maar ook de Transat Jacques Vabre en de Route du Rhum behoren tot ons klantenbestand. Maar het spreekt voor zich dat we niet enkel kunnen bestaan op basis van deze sporadische dossiers. Onze firma is reeds lange tijd gespecialiseerd in het wereldwijde maritieme vervoer van grote en ondeelbare stukken. Het spreekt voor zich dat de prijs ook een doorslaggevende rol speelt.

TL Hub: Wat zijn jullie voornaamste specialiteiten?

P.G.: Onze voornaamste specialiteiten zijn dus het maritiem vervoer van grote en omvangrijke lading, bevrachting, douaneformaliteiten, containertrucking en magazijngebonden operaties…en zoals iedereen: zeevervoer van containers. Uiteraard beschikken we hiervoor over een wereldwijd agentennetwerk.

TL Hub: Kunt u iets vertellen over uw carrière in de logistieke sector?

P.G.: In 1976 ben ik per toeval in de expeditie terechtgekomen. Ik vond een vacature bij de fam.Kersten, Hunik te Antwerpen waar ik onderaan de ladder begon en met de fiets allerlei documenten op kaai moest bezorgen.Van 1982 tot 1986 heb ik gewerkt bij de rederij Merzario waar ik chef expeditie werd. In 1986 richtte ik mijn eigen firma ‘Optifreight” op en werd ik dus zelfstandig. In 1991 nam ik de firma M.Lamberigts & A.van Daelen over. Ons klantenbestand bestaat voor 95 % uit Franse klanten.

TL Hub: Bent u zelf een zeiler?

P.G.: Ik ben zelf al gans mijn leven een zeiler: van 12 tot 18 jaar via Fireball zeilwedstrijden (kleinzeilerij) – dan kochten mijn ouders een kajuitzeiljachtje van 9,5 meter waarmee we o.m naar Spanje, Portugal en de Azoren vaarden. Dankzij de zeilboten van mij broer heb ik jarenlang offshorewedstrijden gezeild. Eerst met een First 30.7 en X-41 ONE DESIGN. Mijn taak aan boord was voornamelijk spi-en genuatrimmer. Indien nodig : de navigatie. Tenslotte kocht ik in 2010 mijn eigen klassiek jacht : een 71’ tweemastschoener (loa = 21,5 mtr – lod = 18 mtr).Via een aantal cursussen behaalde ik het certificaat “Yachtmaster offshore” en later “master offshore STCW 500 ton GW” – vanwege het ministerie van mobiliteit. Onze area ligt voornamelijk in Engeland gezien “AMELIA” in Zeebrugge ligt. Daarenboven vaar ik nog graag offshore wedstrijden met bevriende boten zoals onlangs de Lightvessel Race.

TL Hub: Wat vindt u zelf van de “Mini Transat”?

P.G.: Voor mij is de Mini Transat de meest bewonderenswaardige wedstrijd ooit: kleine bootjes (6,5m!), solo gevaren en met beperkte navigatie-en communicatiemiddelen voor het oversteken van de Atlantische Oceaan (comfort = 0). Op de tweede plaats komt de Vendée Globe aangezien de skippers meer ervaring hebben en de Imoca’s veel groter zijn (60’). Ze varen dan ook non-stop rond de wereld. In alle geval: voor de meeste “mini”-skippers, is deze wedstrijd een springplank naar een “grotere” carrière omdat een “ministe” zich heeft bewezen op gebied van zeemanschap.

Heeft dit avontuur jou zin in meer gegeven? Waarom zou je dan geen carrière in de maritieme sector overwegen? Ontdek hier de vacatures in de maritieme sector in Antwerpen

 

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV