23 January 2023

Het groeipad van Manuport Logistics: employer of the year

Het Antwerpse logistiek bedrijf Manuport Logistics zag zijn omzet de laatste tien jaar vervijfvoudigen. De freight forwarding speler is niet alleen bezig aan een spectaculaire internationale groei, maar krijgt ook lof om de informele no-nonsense bedrijfscultuur. De ‘employer of the year’ award was de kers op een vruchtbaar jaar

Het groeipad van Manuport Logistics: employer of the year

Manuport Logistics (MPL), met hoofdkantoor in Antwerpen, heeft wereldwijd 650 werknemers in dienst op 23 verschillende locaties. Voor het einde van het jaar zullen er nog eens drie nieuwe kantoren bijkomen: in Maleisië, Indonesië en Thailand. Ook Japan en de Filipijnen staat op de planning. MPL zet maximaal in op multimodale logistieke oplossingen voor de volledige supply chain. Met een jaarlijkse omzet van meer dan 520 miljoen euro legt die aanpak hen geen windeieren. Hun internationale groei komt op organische wijze tot stand, maar wordt ook aangezwengeld door strategische acquisities. Vorig jaar nog tekende MPL de grootste overname ooit in de geschiedenis van het bedrijf. Een Turkse concurrent werd ingelijfd. “Op nationaal niveau hechten we bij een potentiële overname vooral belang aan onze strategische verticals: productspecifi eke logistieke oplossingen”, vertelt CCO Ken Joris. “Als bedrijven in een bepaalde vertical een groot marktaandeel of waardevolle know-how hebben, gaan we daar verder op in. Op internationaal niveau kijken we vooral naar die no-nonsense bedrijfsmentaliteit die we belangrijk vinden: zeg wat je denkt, dan valt er wel een oplossing uit de bus. Dat is onze succesformule en daar wijken we niet van af.”

Manuport Logistics is een middelgrote logistieke speler, en kiest ervoor om in dat segment te blijven. “Middelgroot betekent een sterke IT-dienstverlening, een persoonlijke benadering en een goede fi nanciële gezondheid. Als de sector een dipje kent, kunnen we daarmee omgaan. We merken dat kleinere bedrijven het almaar moeilijker krijgen. Als daar local heros tussenzitten, nemen wij die als groeibedrijf graag over. Zij worden minder kwetsbaar, en ook wij doen er ons voordeel mee.”

De war for talent is ook voor MPL geen nieuws, maar de nasleep van de coronacrisis zet de logistieke sector wel nog meer onder druk. “Door de nieuwe uitdagingen in de globale logistieke keten vraagt het meer tijd en inspanning van onze mensen om dingen gedaan te krijgen”, legt Evert Janssens uit, global HR manager. “We hebben dus extra krachten nodig, maar die zijn moeilijk te vinden. Dat is trouwens geen Belgisch probleem, maar een uitdaging waar we in al onze kantoren mee geconfronteerd worden.”

Door de pandemie zijn mensen bovendien anders in het leven gaan staan. De work-life balance staat hoger op de prioriteitenlijst van werknemers. “Logistiek is nu eenmaal een sector waar alles kwalitatief, kostenbewust en snel moet gaan. Maar we zijn voorstander van fl exibele werkuren en we proberen onze mensen in te zetten in de teams waar ze zo goed mogelijk tot hun recht komen. Onze werknemers zijn onze belangrijkste asset. Zij maken het verschil. Daar zijn we rotsvast van overtuigd.”

Forwarder en transport coördinatoren zijn de moeilijkst te vinden profi elen, maar ook goeie IT’ers of accountants zijn knelpuntberoepen. “De voorbije vijf jaar is ons aantal medewerkers verdrievoudigd. Het merendeel van onze aanwervingen verloopt vooral via ons eigen netwerk. Dat bewijst dat we goed bezig zijn. Het gaat om een bonte mix van persoonlijkheden, maar ze delen dezelfde waarden: een open en directe manier van communiceren. Geen verborgen agenda’s of politieke spelletjes. We zetten sterk in op ownership en transparantie als basis van elk team. We zoeken mensen die samen met ons de extra mile willen gaan, die beschikken over de juiste attitude en grote betrokkenheid tonen. We werken hard maar trachten dit steeds te doen met een lach op ons gezicht. We ondernemen ontzettend veel initiatieven, bijvoorbeeld afterworks of onze MPL rooftop om onze mensen een leuk gevoel op het werk te geven.”

Logistiek is in se een oldschool business, maar een technologische inhaalbeweging maakt de sector sneller en minder log. Wat nodig is, want de druk stijgt, onder andere door de impact van de klimaatverandering. “Door het lage waterniveau van De Rijn zijn er meer kleine schepen nodig met minder lading, waardoor er ook meer schippers nodig zijn. Ondertussen wordt in West-Europa scheepscapaciteit weggekocht om via de Donau grondstoff en uit Oekraïne te vervoeren. Daarom zijn we zelf in lange termijn huurschepen en assets beginnen investeren”, legt Ken Joris uit. “We hebben ook extra magazijnen en containers gekocht. Door zelf te investeren willen we de wereldwijde congestieproblematiek voor zijn.”

Ook op vlak van duurzaamheid wil MPL een voorloper zijn. Vier jaar geleden startten ze al met een elektrisch-hybride wagenpark. Momenteel werken ze mee aan de bouw van een hybride, futureproof schip. “We gebruiken zo goed als alle inland terminals, maar de moeilijkheid zit in de Antwerpse Haven. Zeeschepen krijgen er voorrang en de binnenvaart wordt stiefmoederlijk behandeld. Vaak moeten we dagen wachten om te laden of te lossen. De Antwerpse haven is de motor van de Belgische economie, maar onze mobiliteit wordt gegijzeld door een paar buitenlandse multinationals. Logistiek is gelukkig een innovatieve sector met veel toekomst. De knelpunten proberen we zelf op te lossen."

Alle vacatures bij Manuport Logistics

 

 

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV