Mercedes-Benz gaat zelf op zoek naar technici
Technici zijn schaars, ook in de automobielsector. Mercedes-Benz wacht niet tot die potentiële werknemers komen aankloppen maar gaat zelf op zoek naar hen. Dat zei Geert De Bock, directeur Customer Services voor Mercedes-Benz in de Benelux, op de beurs AutoTechnica in Brussel.
Mercedes wil niet enkel een voertuig maar ook een service en een dienstverlening op merkniveau en op maat van de klant. “We streven naar de Best Customer Experience voor alle Mercedes-Benz rijders”, zegt Geert de Bock. “Niet alleen wanneer ze achter het stuur zitten, ook in de contacten met en bezoeken aan de werkplaats.” Om daar aan te voldoen is goed geschoold personeel noodzakelijk. “We zorgen dan ook voor een continue training van onze technici”, zegt Geert De Bock. “Ieder jaar hebben we zo’n 5.000 deelnemers.”
Met de toenemende vergrijzing op de arbeidsmarkt en de concurrentie met andere industriële sectoren, is nieuw talent bij de invoerder van de Duitse personen- en bestelwagens meer dan welkom. In 2017 nam Mercedes-Benz onder de noemer BePartOfUs het heft in eigen handen met een traject duaal leren waarbij de jongeren tijdens hun opleiding in het secundair onderwijs meedraaien op de werkvloer. Onder toezicht voeren ze inspecties en onderhoudsbeurten uit en maken ze voertuigen klaar voor de aflevering aan de klanten. In 2017 stapten 20 scholieren in het traject, nu zijn het er ieder jaar 50.
Het driejarig traject wordt afgesloten met een erkend schooldiploma én met de titel van Gecertificeerd Onderhoudstechnieker van Mercedes-Benz. Het is daarmee de ideale opstap naar een vast contract en naar verdere technische specialisaties binnen Mercedes-Benz – zoals Service of Reparatiemonteur en Diagnosetechnieker of andere After-Sales functies binnen de werkplaats. Van de deelnemers stroomt 78% van de schoolbanken naar de werkplaats.
TopClass
In 2018 werd BePartOfUs uitgebreid met TopClass, een tweejarige zeer praktijkgerichte opleiding voor 18-plussers. Met TopClass lopen studenten tijdens hun opleiding uitgebreid stage in een erkende werkplaats in combinatie met vier intensieve trainingsonderdelen in een van de nationale trainingscentra en soft skills opleidingen via het onderwijsinstituut Censes. Ook hier leidt het succesvol afleggen van het studietraject tot een diploma van de onderwijsinstelling en behaalt de student ook meteen het Mercedes-Benz Certificaat van Servicetechnicus. Dit is voor de helft van de studenten het startpunt voor de uitbouw van een loopbaan in één van de erkende werkplaatsen.
Ook als het onderhoud of de herstelling van een Mercedes buiten het officiële netwerk gebeurt, is het belangrijk dat het op de juiste manier wordt gedaan. Daarom kunnen onafhankelijke werkplaatsen en carrosseriebedrijven met het PARTSpro-label een kwaliteitsgarantie krijgen. Via het platform B2B Connect krijgen die onafhankelijken toegang tot de onderdelencatalogus, het digitale serviceboekje, reparatiehandleidingen, diagnoseoplossingen en speciaal gereedschap.