Portret van Yves Deckers, Import Manager bij ECU Worldwide Belgium NV
“Elke dag is verschillend en dat maakt het zo boeiend”
Over ECU Worldwide Belgium
ECU Worldwide Belgium is de wereldleider binnen de NVOCC business (Non-Vessel Operating Common Carrier). Met een sterk, wereldwijd netwerk specialiseren wij ons in het verschepen van LCL (Less than Container Load) zendingen. We spelen constant in op de noden van onze klanten en bieden hen het totaal pakket door-to-door.
Wie is Yves Deckers?
Ik ben 40 jaar, samenwonend en trotse vader van 3 jongens. Ik streef naar een optimale werk – privé balans en houd me in mijn vrije tijd bezig met onze kinderen en lange afstandslopen.
Kunt u ons een overzicht geven van uw professioneel parcours? + welke opleiding(en) heeft u gevolgd?
Opleiding: Sint Lodewijk – Expeditie-Distributie-Transport, opleiding van 3 jaar. Ik ben afgestudeerd in 1998.
Werkervaring: 1998 – 2005 : CMB (hazardous goods controller) – 2005-2006 : Louis Dreyfus (cotton trader) – 2006-2009 : Remant Logistics (expediteur import&export) – 2009-2016 : Geodis (expediteur import network – later teamleader import en vervolgens import operations manager) – 2016 – tot op heden : Ecu Worldwide Belgium (import manager).
Waarom heeft u gekozen voor een carrière in de logistieke sector?
De logistieke sector is een zeer ruime en afwisselende sector. Elke dag is verschillend en dat maakt het zo boeiend. Ik heb in mijn carrière de kans gehad om de logistieke sector van uitéénlopende kanten te bekijken en zo een pak ervaring op te doen. Ondanks mijn jarenlange ervaring leer ik nog elke dag bij en dat maakt het zo uitdagend.
Hoe zit de dag van een Import Manager er uit? + met welke collega’s komt u het vaakst in contact?
Een import manager houdt zich bezig met de dagelijkse leiding van het importdepartement. Ik help de mensen met probleemdossiers, voer de discussies met leveranciers/klanten, bekijk de procedures en wijzig indien nodig. Als import manager ben ik ook verantwoordelijk voor de prijszetting. In samenspraak met de inside/outside sales probeer ik nieuwe klanten binnen te halen of bestaande klanten verder uit te bouwen, nieuwe diensten op te starten, … . Als import manager rapporteer ik rechtstreeks aan de directeur van België.
Ik kom het meest in contact met onze inside en outside sales, onze directie, onze klanten en leveranciers + mijn importcollega’s.
Wat zijn de belangrijkst vereisten voor een Import Manager?
Als import manager moet je steeds rustig blijven. Voldoende informatie inwinnen om een juist oordeel te kunnen vellen, is vaak essentieel. Een import manager moet ook weten waarover hij/zij praat en commercieel meedenkend zijn. Een import manager moet ook kunnen delegeren en steunen op een sterk team rondom hem/haar.
Wat vindt u over de evolutie van de vrachttarieven?
In vergelijking met 2016 ben ik blij dat er wat stabiliteit is gekomen in de import zeevrachttarieven. De nieuwe allianties tussen de rederijen, het herbekijken van de capaciteit in de markt heeft hun vruchten afgeworpen.
Waarom moeten jongeren kiezen voor een logistieke studie?
Jongeren zouden voor een job in de logistieke sector moeten kiezen door de diversiteit aan jobs. De Antwerpse haven is het economische hart van België met 1000’en jobs en zal altijd de grootste Belgische werkgever blijven. De logistieke sector biedt mensen nationaal en internationaal doorgroeimogelijkheden.
Internationale handel is op alle vlakken aan het digitaliseren en biedt een uitdagende toekomst.