06 September 2016

De gouden eeuw van het maritiem containertransport is afgelopen

De gouden eeuw van het maritiem containertransport is afgelopen

Zoals reeds in juli gepubliceerd door Drewry (adviesbureau), en overgenomen door Wall Street Journal, heeft het maritiem containertransport zijn limieten bereikt.

Het gevraagde tarief voor het transport van een 40ft container tussen Shanghai en Europa of de Verenigde Staten bedraagt +/- 800 usd. Deze tarieven bedragen een derde van de gevraagde tarieven in 2010 en een vierde van de gehanteerde tarieven voor de crisis van 2009.

Deze tarieven dekken, ondanks de lage olieprijzen, niet langer de kosten van de rederijen.

De overcapaciteit (te veel schepen) gekoppeld aan de nogsteeds timide groei van de vraag laat het aan de rederijen niet toe om hun tarieven voldoende te verhogen om zo de winstgevendheid te herstellen.

De rederijen hebben hun tarieven van bepaalde routes sterk laten dalen in de hoop om met deze lagere tarieven ook klanten aan te trekken voor de secundaire en meer rendabele routes. Gezien iedereen hier op in gespeeld heeft werden alle routes uiteindelijk tegen korting verkocht en begon de prijzenoorlog.

Nadien is men gestart met de bouw van grotere schepen, wat vandaag de dag nog gedaan wordt, waardoor het aanbod van containertransport groter is dan de vraag.

Wat zijn de oplossingen ?

Allianties maken tussen concurrenten : de trajecten stroomlijnen op schepen van partner-rederijen met een cluster van containers van de verbonden bedrijven. Deze strategie leidt tot kleindere schaalvoordelen, en wordt reeds enkele jaren toegepast. De resultaten hiervan zijn gemengd.

De rug rechten totdat alle zwakkere rederijen failliet gaan, hetgeen dit jaar al is begonnen met Hanjin. Maar hoelang houden de grootste uit de sector, zoals CMA CGM of Maersk, het uit wanneer men weet dat hun laatste operationele resultaten negatief zijn.

Op het moment dat dit artikel geschreven werd, proberen de rederijen een GRI te verkopen met een tarief rond de 1000 usd voor een 40 ft van Shanghai naar Antwerpen. Is een stijging van 8% realistisch wanneer men een groei van het volume van minder dan 2% in 2017 verwacht?

Kortom, hoewel we allemaal hope, op een terugkeer van de winstgevendheid van de sector, liggen de gouden jaren achter ons. De hallucinante winst die gerealliseerd werd voor de crisis van 2009 zullen nooit meer gemaakt worden, zelfs niet op lange termijn. Men heeft de kip die de gouden eieren legt gedood.

(Vind alle vacatures bij rederijen of in de forwarding op TL Hub)

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV