3 redenen voor het belang van de logistiek in België
Belgische haveninfrastructuur
In België vertegenwoordigt de haveninfrastructuur (Antwerpen, Gent,…) reeds 5% van het Belgische BBP met een bedrag van 18 miljard euro (volgens de Nationale Bank).
In 2017 behandelde de Haven van Antwerpen 223,6 miljoen ton goederen, een stijging van 4,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Wat betreft het volume geladen en geloste goederen is de Haven van Antwerpen nummer 1 in België en nummer 2 in Europa (214 miljoen ton in 2017).
Geografie
België heeft in Europa een zeer stragische geografische positie. Dit geeft een enorm voordeel aan de logistieke sector. België bevindt zich op het strategische kruispunt tussen Noord- en Oost-Europa. Het is daarom een ideale locatie voor een distributiecentrum, met directe toegang tot grote spelers in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Daarnaast bevindt België zich op gelijke afstand tussen Polen en Spanje.
Met zijn geografische ligging op 80 km van het Europese binnenland, beschikt de Haven van Antwerpen over de snelste en meest duurzame verbinding tot het Europese achterland.
Steeds meer logistiek
Zoals alle geïndustrialiseerde landen is België een consumptiemaatschappij. Zonder logistiek blijven de winkels leeg. Van het ei of de melk in uw frigo tot de spot in uw lamp, alles moet vervoerd worden.
De opkomst van de e-commerce is een grote groeimotor voor de logistieke sector en is een trein die België niet mag missen.
De globale logistieke sector vertegenwoordigt 8,1 biljoen dollar (een viervoud van de waarde van de e-commerce) en is daar door zeer aantrekkelijk voor nieuwe spelers.
De sector verwacht dit jaar de creatie van meer dan 4.300 nieuwe jobs in België.
En toch is de logistiek in België niet immuun voor grote bedreigingen… Uit de resultaten van onze jaarlijkse barometer is gebleken dat de Belgische mobiliteit (verzadiging van de wegen) en de personeelskost de twee grootste bedreigingen vormen. Het mobiliteitsprobleem lijkt de grootste bedreiging voor de sector in België te zijn, maar er is niettemin een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. De bedreiging met betrekking tot de personeelskosten is in het Zuiden van het land groter (51,2%), terwijl het gebrek aan gekwalificeerd personeel vaker genoemd wordt in het Noorden (29,41%).
De volledige analyse van onze barometer kunt u vinden in ons artikel: “Creatie van meer dan 4300 jobs en de bedreigingen voor de logistieke en supply chain sector in België”