Autonome voertuigen gaan de transport- en logistieke sector transformeren
Specialisten zijn het er over eens dat onze beschaving op een keerpunt in haar evolutie staat. Sinds 2 à 3 jaar wordt er steeds meer en meer gesproken over nieuwe technologieën die een grote delen van onze economie gaan transformeren. Men voorspelt een massaal verlies aan jobs (tot 50% van de huidige jobs zullen in de komende 25 jaar verdwijnen volgens bepaalde specialisten) en een ongekende automatisering van taken die uitgevoerd worden door de mens.
Maar moeten we ons echt wel zorgen maken wetende dat de werkgelegenheidsgraad op onze planeet nog nooit zo hoog was terwijl 60% van de jobs die een eeuw geleden bestonden, vandaag niet meer bestaan. Wat vandaag verandert, is de snelheid waarmee veranderingen opkomen en de trage anticipatie van de politici, juristen en de publieke opinie.
Het staat vast dat de logistieke en supply chain sector beïnvloed zullen worden door de komst van bepaalde technologieën en zeker door de komst van autonome voortuigen.
Autonome voortuigen ter land, ter zee, in de lucht en in de magazijnen
De recente technologische evoluties op gebied van kunstmatige intelligentie en machines zullen de progressieve komst van autonome voertuigen via weg-, spoor-, en zee-verkeer toestaan. Hieronder enkele voorbeelden:
> Elektrische autonome voortuigen: de Tesla Truck, die net voorgesteld werd, of zijn toekomstige concurrenten kunnen binnen de komende 2 à 3 jaar op onze wegen verschijnen. Er wordt stevig gelobbyd door politici om dit type wagens de weg op te sturen, maar bepaalde vragen zoals de verantwoordelijkheid in het geval van een accident zijn nog onbeantwoord. Op snellere termijn zullen we een peloton aan vrachtwagens kunnen zien die door één enkele bestuurder aan de kop van het peloton gekoppeld zullen worden. Deze technieken zullen onder andere leiden tot een significante daling in verbruik en van de kosten. Omdat steeds meer transportbedrijven meer en meer moeite hebben met het vinden van gekwalificeerde chauffeurs, zowel hier als in de Verenigde Staten, kan deze trend wel eens versneld gaan worden.
> Autonome schepen: in de maritieme sector zal de opkomst van deze vaartuigen leiden tot een verlaging van de operationele kosten en een verbetering van de veiligheid (in het bijzonder tegen piraterij). Merken zoals Rolls-Royce hebben reeds dit jaar hun eerste testen uitgevoerd. In juni heeft een 28 meter lang schip manoeuvers uitgevoerd (360° en aanmeren) met behulp van een afstandsbediening van op de kaai. Kongsberg, een Noors technologiebedrijf, ontwikkelt de Yara Birkeland die in 2020 al langs de kusten zal kunnen varen. Meerde rederijen voorspellen hun telegeleide vloot tegen 2025 te lanceren. Net zoals bij de vrachtwagens is er een wettelijke barrière die gepasseerd moet worden vooraleer de “smart ships” de wereld zullen rondreizen.
> Autonome robots: zoals u onlangs heeft kunnen ontdekken, heeft het Chinese Ali-Baba één van zijn magazijnen uitgerust met meer dan 60 autonome robots. Elke robot is in staat om een gewicht tot één ton te dragen tot bij de werknemers die instaan voor de verpakking. Daarnaast kunnen ze zichzelf opladen wanneer ze over onvoldoende energie beschikken. De winst aan effectiviteit is ontegensprekelijk en een groot aantal fysieke problemen van zowel de werknemers als de magazijnen kunnen geëlimineerd worden. Meer en meer bedrijven passen deze technologie toe: Amazon, DHL (met zijn collaboratieve robots), Best Buy (robots om gemakkelijk items terug te vinden), supermarktketen Target (robots om items naar de juiste rayons te brengen). Dit type automatisering heeft de grootste kans om zich snel te integreren in de komende jaren.
> Drones & autonome UAV’s: na de zee, de weg en het magazijn komt natuurlijk ook de lucht – zoals in een eerder artikel besproken. In de Verenigde Staten heeft Amazon zijn Prime Air leveringssysteem reeds geïntroduceerd voor moeilijk bereikbare plaatsen op het platteland. Google, of liever haar moederbedrijf, werkt samen met het bedrijf Chipotle om testen op te starten op de universitaire campus in Verginia (Virgina Tech). Recenter en meer anekdotisch is Domino’s Pizza gestart met het testen van de levering van pizza’s in Nieuw-Zeeland in een klein dorpje op 25km ten Noorden van Auckland. Walmart gebruikt ook drones, maar momenteel enkel nog in hun magazijnen om het stockniveau te monitoren. Deze taak neemt nu slechts één dag in beslag terwijl dit voor werknemers één maand duurt.
Zoals we kunnen zien ontwikkelt de technologie rond autonome voortuigen zich razendsnel in verschillende domeinen en staat dit zeker niet meer in zijn kinderschoenen. De trends zullen versnellen met de automatisatie van de volledige productie-eenheid zoals reeds het geval bij Foxconn, het bedrijf dat smartphones produceert voor Apple, Samsung en Microsoft, waar meer dan 60.000 Chinese werknemers vervangen werden door robots, of zoals bij Zara, Adidas en vele anderen… Deze evolutie, zelfs indien deze geen directe impact op u heeft, zal niet wachten om de manier waarop u werkt, te beïnvloeden. Blijf alert!