Chauffeurstekort nijpender dan ooit
De Truck & Business-barometer, op basis van een jaarlijkse rondvraag bij de Belgische transporteurs, vertoont een eerder bemoedigend resultaat: de tevredenheidsgraad staat op een recordhoogte sinds 2007 en de transportvolumes zitten in stijgende lijn. De Belgische vervoerders maken zich evenwel meer en meer zorgen over het tekort aan chauffeurs.
De barometer van Truck & Business leert ons onder andere dat de transporteurs het zien zitten: een toenemende vertrouwensindex (6,35/10), een tevredenheidsgraad van 7,04/10 (het beste resultaat sinds 2007) en een gemiddelde stijging van de volumes met 4,48% in 2018. In 2019 zouden deze volumes nog meer kunnen stijgen, maar minder sterk dan in 2018.
De transporteurs worden echter nog altijd geconfronteerd met een tekort aan chauffeurs. Het is ook hun grootste zorg, samen met de oneerlijke concurrentie, de mobiliteitsproblemen (met name in Antwerpen), de onzekerheid over de brexit en de vrees voor een ongunstige conjunctuur.
Oordeelt u vooral zelf… Drie jaar geleden gaven 9,1% van de deelnemers aan de Barometer aan dat ze te maken hadden met een tekort aan chauffeurs. In 2016 lag dit aandeel op 33,7%. In april van 2017 waren acht transporteurs op tien dringend op zoek naar chauffeurs en nu zijn het er al negen op tien. Dit nijpende tekort weegt bovendien op de omzet van de transporteurs. Er is sprake van een gemiddelde daling van 10,4% (dit cijfer bleef min of meer gelijk t.o.v. vorig jaar: -0,2%).
Zal een vertragende economie eventueel een uitweg bieden voor dit chauffeurstekort? Daar gaan de Belgische vervoerders alvast niet van uit! Ze hebben hun HR-initiatieven stevig opgevoerd. In een volgende bijdrage zullen we hier overigens dieper op ingaan.