Colruyt Group investeert in logistieke robots van Scallog
Colruyt heeft een minderheidsparticipatie van net geen 24% genomen in de Franse start-up Scallog. Die ontwikkelt en produceert kleine robots voor orderpicking in onder meer de e-commerce. Ze werken volgens het ‘goods to man’-concept. De robots vervoeren de rekken met gestockeerde artikelen tot bij de operator.
Scallog telt al meer dan 30 klanten in zes landen. Onder meer L’Oréal, Airbus, Deret, Viapost, Rhenus Logistics en Decathlon gebruiken de Boby-robots en mobiele rekken. Het systeem maakt het mogelijk om drie keer meer orders in een bepaalde tijd voor te bereiden en de ruimte in het magazijn compacter te benutten.
De onderneming is pas in 2013 opgericht door Olivier Rochet, de huidige CEO. In 2015 haalde hij al 1,7 miljoen op bij de investeringsmaatschappij ITS om de groei te versnellen. De financiële injectie van Colruyt Group moet een verdubbeling van het personeel tot 60 medewerkers maken, alsook een versnelling van de R&D-investeringen en de internationale ontwikkelingsstrategie.
Colruyt en Scallog hebben al samengewerkt in een project in de non-foodsector. Voorlopig is geen concrete implementatie bij Colruyt gepland. De groep zegt dat deze de investering past in een langetermijnstrategie.
Volgens CEO Jef Colruyt zijn sterktes van Scallog de schaalbaarheid en flexibiliteit van het ‘goods to man’-systeem, evenals de efficiëntievoordelen en de snelle ‘return on investment (ROI). “De ambitie is uitgroeien tot de Europese leider op vlak van mobiele robotica voor distributiecentra”, stelt hij.
Het ‘goods to man’-concept kent een snelle opgang in de e-commercelogistiek. Onder andere Amazon, Alibaba/Cainiao en JD.com gebruiken vergelijkbare systemen in verschillende van hun distributiecentra. In het magazine Link2logistics Management 48 hebben we er al een artikel aan gewijd.