Creatie van meer dan 4300 jobs en de bedreigingen voor de logistieke en supply chain sector in België
Voor het derde opeenvolgende jaar heeft TL Hub opnieuw zijn logistieke en supply chain barometer gelanceerd. Dankzij de antwoorden van meer dan 200 kaderleden en bedienden uit de sector kunnen we jullie een beter inzicht geven over de sector, zijn bedreigingen, toekomst en groei.
België bevindt zich op een geografisch strategische plaats in Europa. Dit leidt tot een aanzienlijk voordeel voor de logistieke sector. België heeft een centrale positie op de Noord-Zuid-Europese as, bevindt zich in het centrum van de belangrijkste economische grootmachten uit de regio (Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk). Daarnaast heeft België met verschillende infrastructuren (Haven van Antwerpen, Brucargo en Liège Airport) logistieke troeven.
Uit de barometer kunnen we ook een mooie groei van de sector afleiden. Men schat namelijk de creatie van meer dan 4.400 nieuwe jobs in 2018. We zien echter ook dat dit goede nieuws andere kwesties zoals het tekort aan kandidaten in de sector, de milieuproblematiek, structurele problemen zoals de mobiliteit en de personeelskost, verbergt.
TL Hub, organisator van de enquête, is het 1ste job board en de grootste online community 100% gefocust op de transport-, logistieke en supply chain sector in België. TL Hub registreert maandelijks bijna 40.000 bezoekers en heeft een community van meer dan 15.000 personen op de sociale media.
Record voor de werktevredenheid in de logistieke en supply chain sector
Op de vraag “bent u tevreden met uw werk in de logistieke en supply chain sector?” antwoordde slechts een minderheid van 2% dat zij niet tevreden zijn over hun werk, terwijl 80% een score van 7 of meer op 10 aangaven.
Met een score van 78/100 kunnen we vaststellen dat de logistieke en supply chain sector het Belgisch gemiddelde van 65,2/100, volgens een internationale ranglijst over het geluk van werknemers gepubliceerd door R.Half) ruim overschrijdt. Het is dus belangrijk om een positieve boodschap te brengen en de vooroordelen die in de sector de overhand hebben te doorbreken. Dus waarom wordt er nooit positief over transport gesproken in de pers?
Welke zijn de bedreigingen voor de sector en wat is de rol van de staat?
Het resultaat van de enquête schuift twee grote bedreigingen voor de sector in België naar voren. De naar voor geschoven problemen zijn structureel en zijn afhankelijk van de overheden. Het eerste probleem is de mobiliteit (verzadiging van het wegennetwerk) gevolgd door de personeelskost.
Het is dus aan de overheid om zijn wetgeving en mobiliteitsinfrastructuur te herzien indien men wil dat België een echt opkomend en concurrerend knooppunt in de logistiek wordt (of blijft).
Daarnaast wordt er veel gesproken over de infrastructuur van het Belgisch netwerkt (spoor, binnenland en maritiem), maar hoe zit het eigenlijk met deze ontwikkelingen? Men kan zich de vraag stellen of de investeringen hierin correct worden toegewezen wanneer men de stagnatie van bepaalde “multimodale” projecten ziet. Is het niet verstandiger om in de mobiliteit te investeren?
Het mobiliteitsprobleem lijkt de nummer 1 bedreiging voor de sector in België maar er zijn toch regionale verschillen in Vlaanderen en Wallonië voor nummer 2 en 3. Zo is de personeelskost in het Zuiden van het land groter (51,2%) terwijl het tekort aan geschikt personeel in het Noorden van het land op nummer 2 staat (29,41%).
Top 3 redenen van dit tekort
Zoals hierboven reeds vermeld, leidt de sector van transport, logistiek en supply chain aan een tekort van werknemers. 80% van de ondervraagden (84% in Vlaanderen en 69,4% in Wallonië) ondervindt moeilijkheden bij het recruteren in België. De vacatures die het moeilijkst ingevuld geraken zijn de vacatures voor douanedeclarant, polyvalent logistiek bediende en dispatcher / transportplanner. Op arbeidersniveau bestaat de top 3 uit vacatures voor chauffeurs, arbeiders voor de nachtshift en heftruckchauffeurs.
Wat zijn de voornaamste redenen voor het werknemerstekort? Op de eerste plaats vinden we het loon gevolgd door het tekort aan gediplomeerden. De motivatie om in de sector aan de slag te gaan vervolledigt het podium. Het is dus belangrijk om ons af te vragen hoe jongeren overtuigd kunnen worden om te kiezen voor een logistieke carrière.
Aan de Waalse kant is de voornaamste reden, de talenkennis (NL en FR). Dit leidt er toe dat Vlamingen gemakkelijker tewerkgesteld worden in Wallonië omwille van hun talenkennis. De Franstaligen daarentegen hebben het moeilijker om in Vlaanderen tewerkgesteld te worden omwille van de gebrekkige kennis van het Nederlands. Een betere kennis van het Nederlands maakt het Nederlandstalige werkgevers mogelijk om gemakkelijker Franstaligen aan te werven om het tekort op te vangen. Een beter Nederlandstalig onderwijs in Wallonië en Brussel is dus van cruciaal belang.
Het milieu en de logistieke sector?
Voor ‘slechts’ 40% van de ondervraagden is de milieuproblematiek een belangrijke kwestie in de sector. Men kan zich dus de vraagstellen of de fameuze “green logistics” een reële wens is of eerder een marketingargument? Wanneer men de resultaten van de enquête bekijkt, lijkt dit helaas de twee optie te zijn.
We kunnen daarnaast ook vraagtekens zetten achter de invoering van de kilometerheffing. Is deze ingevoerd om de ecologie te stimuleren of om extra fiscale inkomsten te genereren. Dit systeem heeft bepaald dat, sinds 1 april 2016, voortuigen zwaarder dan 3,5 ton een bedrag van €0,074 tot €0,292 per gereden kilometer moeten betalen. Dit bedrag is afhankelijk van het gewicht van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de afgelegde weg. Is dit dan dé beste oplossing om bedrijven aan te moedigen om te evolueren naar een groenere logistiek en supply chain? Zou het niet beter zijn om een Diesel-taks in te voeren om de vervoerders zo bewuster te maken over dit ecologisch vraagstuk?
Creatie van meer dan 4.300 nieuwe jobs in de sector
Wat de vooruitzichten voor 2018 betreft, verwacht 64% van de logistieke dienstverleners een groei. 29% van de ondervraagden voorspellen een stabiele markt en slechts 7% voorziet een daling van hun activiteit. Deze groeiverwachting zal een positieve impact hebben op de creatie van logistieke en supply chain jobs.
46% van de bedrijven zullen nieuwe logistieke jobs in 2018 creëren. 44% zal het huidig aantal werknemers behouden en enkel de vertrekkende werknemers vervangen. 9,7% verwacht een herstructurering in 2018
Het aantal nieuwe posten komt overeen met 5.549 jobs* (arbeiders en bedienden) in transport, logistiek en supply chain voor 2018. Er zullen 1.164 verloren gaan. In totaal kunnen we dus spreken van 4.385 bijkomende jobs (5.549 – 1.164) in de sector voor 2018.
*Uitgaande van de creatie van 1,5 nieuwe job per betrokken bedrijf, gekoppeld aan de recentste cijfers van de NBB.
Waar ligt de toekomst van de logistiek?
We kunnen zien dat het multimodaal transport (gebruik van meerdere opeenvolgende transportmodi) goed ontvangen wordt en dat men positief is over de toekomst van deze transportwijze. Dit kan verklaard worden omdat de meeste bedrijven hiermee reeds vertrouwd zijn. Het multimodaal transport gaat dan ook hand in hand met de milieuproblematiek. Een oplossing om uw CO2-uitstoot te verminderen is gebruik te maken van emissiearme transportmodi (maritiem/spoor) en het beperken van het aantal haltes op de route.
Wat met de innovaties? Op het gebied van 3D, ‘Uber’ transport en leveringen per done kunnen we vaststellen dat men terughoudender is. 40% van de ondervraagden denkt dat de e-commerce giganten de grote logistieke spelers van de toekomst worden (tegenover 36% in 2016). Dit toont aan de ‘uberisation’ een bijkomende bedreiging voor de sector wordt.
Bronnen: Barometer TL Hub, grafiek
Voor een overzicht van alle gegevens, vragen en bijkomende informatie kunt u contact nemen met:
FR: Frederic De Cooman en Célestine Foret - NL: Dries D’Huys - [email protected] - tel: +3226622422