Een kijk op de supply chain uitdaging tussen Walmart en Amazon
Amazon is de globale leider op vlak van e-commerce en stond op zijn eentje in voor meer dan 50% van de jaarlijkse groei van e-commerce in 2016.
Dankzij een uiterst geavanceerde supply chain (retourmanagement, intelligente magazijnen,…) slaagt Amazon er in te leveren binnen een gemiddelde van 3 dagen, terwijl het sectorgemiddelde 5,5 dag bedraagt. Daarenboven maken de uitvoering van zijn applicaties en de kunstmatige intelligentie het Amazon mogelijk om razendsnel te groeien en steeds meer marktaandelen te nemen ten opzichte van de klassieke ‘retailers’ (supermarkten).
Onlangs kocht Amazon een keten van grote ‘klassieke’ magazijnen om zo dichter bij de consument te komen.
Voor de reusachtige Amerikaanse retailer Walmart is het genoeg. De gigant ziet zijn concurrent steeds meer en meer marktaandelen inwinnen. Dit is dan ook de reden waarom Walmart besloot om massaal te investering in de thuislevering (in minder dan 24u) van zijn supermarkten. Hiervoor werkt Walmart samen met Facebook, Uber,… en besteedt het miljoenen om zijn technologieën en supply chain te optimaliseren.
Wie wint de oorlog van ‘de perfecte order’ tussen Walmart en Amazon?
Ontdek hieronder de video.
Linken:
Zal Amazon het grootste logistieke bedrijf van de wereld worden?
Decathlon / E-commerce business game