Enquête: wat zijn de 3 bedreigingen voor de logistieke sector in België in 2018?
Voor het derde opeenvolgende jaar heeft TL Hub zijn logistieke en supply chain enquête gelanceerd. Doel van de enquête: het beter begrijpen van de sector, de gevaren voor de sector en de verwachtingen van de sector. Wij brengen jullie graag de resultaten en vergelijken deze met de voorbije twee jaar. Op de volledige analyse zal u nog even moeten wachten, maar hieronder kunt u reeds de top 3 van de gevaren voor de sector ontdekken.
1. Mobiliteit: de verzadiging van het wegennet
50% van de ondervraagden vrezen voor de verzadiging van het Belgisch wegennet (in vergelijking met 38,5% in 2016 en 28% in 2015). België behaalde een bescheiden 20ste plaats op de jaarlijkse ranglijst van het concurrentievermogen (World Economic Forum, september 2017). Het was vijf jaar geleden dat België te maken had met zo’n lage klassering. De situatie kan echter snel veranderen. Carlo Di Antonio (Waals Minister van Milieu, Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit, Transport en Openbare Werken), Sofico en de DGO1 van de Openbare Dienst van Wallonië presenteerden het strategisch plan ITS (Intelligent Transport System) waarmee de Waalse snelwegen en belangrijkste nationale wegen binnenkort worden uitgerust. Dit plan omvat onder meer mobiele applicaties, het stroomlijnen van het verkeer door het optimaliseren van de lichtcycli op kruispunten, het ontwikkelen van een infrastructuur die in staat is om te communiceren met geconnecteerde voertuigen, het opzetten van een proefproject met betrekking tot de installatie van rijstrook voor carpoolers, de dynamische weging van zware voertuigen, de installatie van DAI-camera’s (automatische detectie van incidenten) en de renovatie en installatie van nieuwe panelen met variabele berichtteksten. Het doel is om de veiligheid en het comfort van de gebruikers te verhogen en de congestie te vertragen.
2. Personeel: gebrek aan gespecialiseerde/gekwalificeerde kandidaten
Het gebrek aan beschikbaar gekwalificeerd/gespecialiseerd personeel is voor 35% van de ondervraagden de tweede grootste bedreiging voor de sector. De resultaten tonen een groot verschil tussen het noorden en het zuiden van ons land. In Wallonië vreest 51% voor het tekort aan geschikt personeel, terwijl dit percentage in Vlaanderen ‘slechts’ 29% bedraagt. Daarnaast merken we ook dat de angst voor een tekort aan geschikt personeel is toegenomen ten opzichte van 2016 (27%). In ons artikel “Tekort in de Vlaamse logistieke sector”, analyseerden we reeds in detail de oorzaken en gevolgen van dit tekort, hetgeen het verschil tussen Noord en Zuid ook aantoont.
3. Personeelskosten: RSZ, salaris,…
De top 3 wordt vervolledigd door door personeelskosten (20%). De angst voor de personeelskosten daalt opzichte van 33% in 2015 en 2016, maar blijft voornamelijk aan de Waalse kant sterk aanwezig.
2015: Top 3 bedreigingen voor de logistiek in België
2016: Ontdek de drie belangrijkste bedreigingen voor de logistiek in België