Howest wint de TL Hub Business Game 2018
De Brugse school Howest won vorige week de vierde editie van de TL Hub Business Game bij Gefco. De vijf laatstejaarsstudenten overtuigden de jury met hun oplossing om de doeltreffendheid van het crossdockcenter van Gefco in Eigenbrakel te verhogen.
Dit jaar bogen de studenten zich over een casestudy die uitging van Gefco, dat in Eigenbrakel een crossdockcenter beheert. De problematiek was niet eenvoudig. Het was immers de bedoeling om tegelijk het beheer van de los- en laadkaaien te optimaliseren en het onthaal van dienstverleners te verbeteren. Tien scholen hadden een of meerdere projecten voorgesteld die telkens door een team van vijf laatstejaarsstudenten waren uitgewerkt. De vijf beste dossiers (HoGent, Howest, Haute Ecole Francisco Ferrer, Ephec en Thomas More) mochten hun project op 5 december voorleggen aan een jury die, onder andere, bestond uit vertegenwoordigers van Gefco en TL Hub.
Howest (Brugge), met een team dat bemand werd door Alana De Busscher, Amber Casier, Jonathan Flokman, Kyrylo Moiseyev en Thimo Deburchgrave, ging - vóór Ephec - met de prijs lopen. Ze deden dit met een erg volledige modellisering van de hub, inclusief een efficiënter communicatieplatform tussen Gefco en zijn toeleveranciers.
Na afloop van de beraadslaging was Fabrice Barthe, directeur-generaal van Gefco Benelux, erg positief over de ervaring: "We zijn heel tevreden TL Hub en al die studenten te hebben mogen ontvangen. Het niveau van de casestudy's was werkelijk uitstekend. Er zijn ideeën naar voor gekomen die niet alleen oprecht origineel maar tegelijk ook zeer pragmatisch waren. We gaan hier dus echt wel een en ander van kunnen toepassen, terwijl ik, toen ik het voorstel van TL Hub aanvaardde, me eigenlijk niet kon voorstellen dat het werk van studenten zo grondig en gefundeerd kan zijn terwijl ze zich toch op onvolledige informatie hebben moeten baseren. Dat toont ook aan dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in België heel hoog is".