Jost Group: een steeds levendiger groen
Het lijkt er op dat de kangoeroe binnenkort zijn tijd heeft gehad binnen de Jost Group, maar dat anderzijds groen de dominerende kleur zal blijven. Om voor een tweede keer de Green Truck Award te veroveren, heeft de Jost Group in ieder geval een hogere versnelling ingeschakeld op het gebied van alternatieve aandrijvingen en ze hebben de zaken niet halfslachtig aangepakt.
Net als Mattheeuws voor hen heeft de Jost Group de Green Truck Award gewonnen dankzij een politiek om de CO2 emissies te reduceren met behulp van het gebruik van aardgas als belangrijkste hefboom. Vijf jaar later spreken de cijfers voor zich: 151 voertuigen rijden reeds op LNG en hun aandeel in de totale vloot is gestegen van 2 naar 9 % in één jaar tijd.
Niet uitsluitend LNG
In 2020 en 2021 moeten er nog eens 200 en 150 voertuigen op LNG oudere dieselvrachtwagens gaan vervangen. De Jost Group maakt zich sterk dat tegen het eind van 2021 een derde van de vloot op LNG zal rijden. Rekening houdend met de omvang van deze vloot (ongeveer 1700 bedrijfswagens) is dat een investering die mag tellen en één die dient als locomotief voor het gebruik van nieuwe technologie. De Jost Group zet tevens zijn inspanningen verder om een eigen netwerk van LNG-stations uit te bouwen. Het servicestation in Herstal is operationeel sinds de herfst van 2019, maar de bouw van een station in Waarloos stoot nog altijd op een oppositie van de gemeente.
Het gebruiken van aardgas is bovendien niet de enige ontwikkelingslijn die door de Jost Group wordt gevolgd om de Lean & Green certificatie te krijgen tegen eind 2022. De minst vervuilende kilometer is in principe de kilometer die je niet moet rijden. De Jost Group gaat daarom verder met de ontwikkeling van het eigen planningsprogramma van de ritten (Jost Route), aangepast aan de transporttypen eigen aan het bedrijf en met inbegrip van een waarschuwingssysteem met geofencing dat in reële tijd onnodige omwegen herkent. De bouw van een nieuwe garage in Neufchateau zal eveneens een bijdrage betekenen om lege kilometers te vermijden voor een groot gedeelte van de vloot die nu nog in Herstal onderhouden wordt. Nog een extra maatregel is dat de voertuigen voor de grote distributie begrensd zijn op 85 km/u.
Voor de Jost Group wordt de volgende uitdaging er één op multimodaal vlak. De Jost Group gebruikt al rail-route pendels tussen Liège Logistics Intermodal en Italië, maar nu staat er veel meer op het spel langsheen het Albertkanaal. Na een eerste opslagplaats op Trilogiport, heeft de Jost Group nu de bouw aangekondigd van 57.000 m2 extra opslagruimte in deze multimodale zone in volle ontwikkeling.
Sleutelcijfers
* Omzetcijfer 2018: 342 miljoen EUR
* Personeel: 3200, waarvan ongeveer 2000 chauffeurs
* Vloot: 1614 trekkers, 100 vrachtwagens, 3260 opleggers
* LNG vloot: 151 voertuigen op 1/1/2020 of 9 %