Karel de Grote-Hogeschool (Antwerpen) wint de finale van de TL Hub Business Game (Decathlon)
Meer dan 400 studenten uit meer dan 12 Hogescholen verspreid over België, die een opleiding in transport of supply chain volgen, namen deel aan de derde editie van de TL Hub Business Game. Na Coca-Cola Enterprises in 2015 en H.Essers in 2016, was het dit jaar aan Decathlon om de casestudie op te stellen.
De TL Hub Business Game, georganiseerd door de jobsite TL Hub (www.tl-hub.be), geeft de mogelijkheid aan laatstejaarsstudenten uit Hogescholen en Universiteiten (richting logistiek/supply chain) om zich te verdiepen in een probleemstelling opgesteld door een bedrijf in logistiek of supply chain. Zoals Frederic De Cooman (Directeur TL Hub) benadrukt: “De Business Game is een geweldige mogelijkheid om alle Belgische studenten, die een opleiding gelinkt aan logistiek/supply chain volgen, te ontmoeten. Logistiek is een cruciale sector voor onze economie maar trekt niet genoeg jongeren aan terwijl er een schrijnend tekort aan afgestudeerden in de sector is. Met dit event wensen wij de logistiek in een positief daglicht te plaatsen om zo de sector aan te moedigen bij jongeren.”
Dit jaar heeft Decathlon een case uitgewerkt rond hun retoursysteem binnen de e-commerce afdeling. Decathlon wil effectief reageren op de sterke online vraag naar zijn producten maar de logistieke problemen rond e-commerce zijn echter talrijk. Daarnaast is het retourmanagement (transport/kosten) omwille van consumentenfouten (verkeerde maat, kleur, product) of beschadigde goederen duur en vereist dit veel onrendabel werk voor het customer service team. Arnaud Bultiaux (Directeur Logistiek Decathlon Belgium) verduidelijkt: “Decathlon is steeds op zoek naar jonge talenten om onze logistieke teams (meer dan 600 logistieke medewerkers in België) te versterken. Deze Business Game geeft ons de mogelijkheid om een aantal van deze talenten te ontmoeten, maar ook om hun visie over de klassieke problematiek rond de e-commerce te horen.”
Meer dan 400 studenten verspreid over heel België bestudeerden de case. Hieruit werden vijf groepjes geselecteerd om hun ideeën voor te stellen gedurende de finale van de Business Game die plaatsvond op woensdag 6 december bij het distributiecentrum van Decathlon te Willebroek.
De 5 laureaten:
- EPHEC (Brussel): Flavia Prandina, Jérôme Lifondja, Magdalena Schulz, Mounia Harroch en Nicolas Tréfois
- HEPL/HECH (Luik/Charlemange): Laurent Buron, Lola Deprez, Camille Guillaume en Céline Huberty
- Karel de Grote-Hogeschool (Antwerpen): Ziggy Janssens, Agim Avdulai en Andres Van De Wiele
- Howest (Brugge): Emie Van Loocke, Sander De Visscher, Yvert Simoens en Marco Lannoy
- UCLL (Limburg): Birgit Appeltans, Celine Beaulen, Brent Bosch en Magali Creemers
Na overleg van de jury werd het team van Karel de Grote-Hogeschool uitgeroepen tot winnaar van de TL Hub Business Game. Hun verbetervoorstel met betrekking tot het retourmanagement werd zeer gewaardeerd omwille van de logistieke visie maar ook omwille van de originaliteit, het marketingaspect en de kostenefficiëntie.
Peter Hoedemakers (docent Karel de Grote): "Bedankt aan TL Hub. Studenten krijgen de kans om een creatieve oplossing te bedenken en te presenteren aan een team van professionals. Een ervaring die ze op hun cv kunnen bijschrijven"