16 January 2018

Tekort in de Vlaamse logistieke sector

Tekort in de Vlaamse logistieke sector

De grote uitdaging voor 2018 is het vinden van arbeidskrachten voor de talrijke posten in Vlaanderen en voornamelijk in West-Vlaanderen. Meerdere sectoren voorzien in de komende maanden opnieuw een toename van de werkgelegenheid. De verschillende sectoren moeten het tekort op de arbeidsmarkt aanpakken rekening houdend met de huidige omstandigheden en het verlaagde werkloosheidspercentage in het noorden van het land. Om zowel dat tekort als de moeilijkheden in de zoektocht naar geschikt personeel aan te pakken, richten de bedrijven zich zonder aarzeling tot onze Franstalige buren.

Wat is de stand van zaken in de logistieke sector?

Talrijke internationale bedrijven vestigen zich in België en dat leidt tot een bevorderde internationale handel. Daarnaast kent men ook een bijkomend positief effect, namelijk een forse groei in het transport en de logistiek. De Haven van Antwerpen vertegenwoordigt het merendeel van die sector, maar Wallonië behoudt nog steeds 20%. Helaas wordt die sector erg getroffen door het tekort aan werknemers en stelt men vast dat er een verhoging is van het werkaanbod van liefst 30% in de periode 2016-2017. Zo zoekt men bijvoorbeeld tussen de 3000 en 5000 vrachtwagenchauffeurs in België. Uiteraard beperkt de logistieke sector zich niet enkel tot vrachtwagenchauffeurs of tot het transport. Daarentegen vertegenwoordigt de sterk bloeiende sector, die voornamelijk te wijten is aan de toename van e-commerce, meer dan 218 000 jobs in België. Helaas klinkt de sector nog niet zo bekend in de oren en bestaan er nog steeds veel vooroordelen. Echter is het een zeer afwisselende sector met een divers werkterrein (distributie, levensmiddelensector, automobielsector, constructie, publieke services…) waarin de bedrijven vechten om de beschikbare kandidaten.

Volgens onze analyse in 2017 (top-6-logistieke-knelpuntberoepen-in-2017) is er een tekort aan teamleaders in het magazijn, aan magazijnbeheerders en ook aan arbeidskrachten in de technische sector (techniekers, mekaniekers). Voor de bedienden en de logistieke kaderleden zoekt de sector naar expediteurs en douanespecialisten. Op de tweede plaats vinden we ook een tekort aan dispatchers/transportplanners gevolgd door specialisten in Supply Chain.

Maar wat kunnen de Vlamingen doen om aan dat tekort tegemoet te komen? In Vlaanderen kent men een bijna volledige werkgelegenheid. Dat verklaart onder andere het tekort van werknemers in die regio. Vlaamse overheid wilt dat tekort aanpakken door zowel de werkloosheid als de werkloosheidsuitkeringen te verlagen en door de afschaffing van het vervroegd pensioen. Daarentegen verkiest het federaal parlement, volgens Pierre-Yves Jeholet, een verbetering van de bestaande opleidingen en streven zij naar een betere overeenstemming tussen de werkzoekenden en de jobs waarin men een tekort ervaart.

De Vlaamse bedrijven hebben ook de neiging om zich enkel in het Vlaamse gedeelte van het land te ontwikkelen. Daardoor worden ook vooral de personen van die regio aangenomen. Een betere oplossing zou dus kunnen zijn dat de bedrijven zich in het zuidelijke deel van het land vestigen zodat ook de werkzoekenden uit die regio tewerkgesteld kunnen worden.

Indien u op zoek bent naar een job dan raden wij u aan om erg reactief te reageren op de aanbiedingen die u interesseren. Daarnaast moet u ook steeds in het achterhoofd houden dat er ook in Wallonië en in Brussel (meestal tweetalig) jobs beschikbaar zijn. Vervolgens is het belangrijk dat je jouw profiel op TL Hub up-to-date houdt om een maximum aantal aanwervers te bereiken. Ten slotte houdt u er best rekening mee dat sommige aanbiedingen niet gepubliceerd worden. Een up-to-date profiel in de database van TL Hub verhoogt de kans om gevonden te worden door de HR-verantwoordelijke.

Bron : RTBF, References, Le Vif, RTL, Het Laatste Niews

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV