Wie is Remi Gjemajli, Operator Spoorwegen bij Lineas?
Mijn naam is Remi Gjemajli. Ik startte op 8 januari 2018 mijn opleiding en behaalde in de zomer mijn veiligheidscertificaten. Samen met mijn broer ben ik woonachtig bij mijn moeder, mijn vriendin studeert nog en een deel van mijn vrije tijd besteed ik aan thaiboksen.
Hoe ziet de dag van een Operator Spoorwegen eruit?
Elke dag is anders want je hebt nooit “een perfecte trein” er is altijd wel iets, maar dit maakt het juist leuk en spannend aangezien je nooit weet wat je te wachten staat.
Bij aankomst wachten we op taken van de Logistic Coördinator, eenmaal een taak toegewezen gekregen beginnen we aan onze dag. De job oefen je alleen uit, je werkt wel in nauw contact met de bestuurder, LC en eventuele klanten. Je kan enerzijds taken krijgen zoals rangeren, dit is het samenstellen van de treinen en de wagons van eenzelfde klant bij elkaar plaatsen. Anderzijds kan je schouwingen of remproeven uitvoeren. Schouwen is het controleren en vaststellen van de beschadigingen en de veiligheid van de trein. Dit houdt onder meer in dat je beschadigingen vaststelt en de gepaste afkeur of waarschuwings- etiketten aanbrengt en ervoor zorgt dat niets de treinrit in gevaar brengt. Je voert bijna altijd een remproef uit op de trein, dit is het controleren van het ganse remsysteem of dit goed functioneert (pneumatisch en mechanisch), zodat de veiligheid niet in het gedrang komt. Je zorgt er ook voor dat alles goed volgens de veiligheid gebeurt, je voert hier dan ook een veiligheidsfunctie uit. Je moet zelf je dag inplannen en bepaalde taken uitvoeren binnen een tijdspanne.
Uiteindelijk ben ik diegene die de eindverantwoordelijkheid draagt of een trein al dan niet uitrijdt.
Welke jobs heb je reeds eerder uitgeoefend?
Voor mijn carrière bij Lineas heb ik verschillende studentenjobs gedaan maar dit is mijn allereerste echte werkervaring. Na mijn studies (secundair onderwijs) heb ik 1,5 jaar een opleiding gevolgd op de hogeschool maar ik besefte dat de opleiding die ik had gekozen niet helemaal mijn ding was. Ik had toen even tijd nodig om na te denken over wat ik zou doen, gaan werken of een andere richting studeren, en wou dus in tussentijd even gaan werken om bezig te zijn. Uiteindelijk ben ik bij Lineas terecht gekomen en heb ik de perfecte combinatie tussen studeren en werken gevonden.
Heb je bepaalde opleidingen/attesten gevolgd/behaald?
Het attest bedrijfsbeheer heb ik in het middelbaar behaald, ook heb ik een EHBO-cursus gevolgd. Ik ben afgestudeerd met een diploma TSO Lichamelijke opvoeding en sport. Via Lineas heb ik dan vervolgens interne opleiding gevolgd en mijn veiligheids-, rangeer- en schouwattest behaald.
Wat spreekt jou het meeste aan in de job van Operator Spoorwegen?
De verantwoordelijkheid en het zelfstandig werken, alsook de vrijheid voor de invulling van je taken. Je bent nooit op dezelfde plek aan het werk, ik ben niet gebonden aan één bureautje, maar voer taken uit op verschillende locaties. Je hebt uw taken maar je beslist zelf wanneer en hoe je deze uitvoert, uiteraard altijd rekening houdend met de geldende veiligheidsregels. Je kan altijd nieuwe delen van de haven leren kennen na voldoende ervaring op te doen. Ik had niet echt een passie voor treinen of zo maar ik vind het wel super interessant om verschillende soorten wagons te zien.
Als Operator Spoorwegen binnen Lineas heb je ook de kans om door te groeien. Ik ben nog jong en super leergierig dus dit vind ik wel belangrijk. Ik heb daarom ook al mogen meedoen met examens waarvoor ik geslaagd was om zo eventueel door te kunnen groeien van zodra ik 2 jaar in dienst ben en genoeg ervaring en kennis heb verworven.
Wat zijn de vereiste eigenschappen van een goede Operator Spoorwegen?
De vereiste eigenschappen zijn:
- Gedreven, gemotiveerd, nauwkeurig zijn.
- Veiligheidszin hebben en verantwoordelijk zijn.
- Technisch inzicht hebben, dit om de verschillende onderdelen van een wagon te leren.
- Creatief denken en oplossingsgericht zijn.
- Je moet goed kunnen inschatten van afmetingen en mogelijke gevaren.
- Goed georganiseerd zijn en goed kunnen plannen.
Waarom moeten meer jongeren kiezen voor een job in de logistiek?
Toen ik dacht aan een job in de logistiek, dacht ik aan een job als vrachtwagenchauffeur of zo maar er is zoveel meer binnen de logistiek. De job van Operator Spoorwegen bijvoorbeeld is volgens mij niet zo bekend. Ik denk ook niet dat wanneer mensen aan logistiek denken ze onmiddellijk denken aan transport over de sporen. Ik ben blij dat het mogelijk is om transport te doen via de sporen en dat ik hier mijn steentje aan kan bijdragen want als dat er niet was dan waren het verkeer en de files nog erger zodat iedereen met de fiets naar het werk zou moeten gaan. Als je kijkt naar het volledige plaatje, hebben onze functies ook een impact op het milieu, omdat treinen minder vervuilen dan andere manieren van goederenvervoer zoals vrachtwagens bijvoorbeeld.