12 February 2015

De voordelen van e-recruitment en van een niche job board

De voordelen van e-recruitment en van een niche job board

Het digitale tijdperk heeft veel veranderingen gebracht in onze manier van communiceren. Online technologieën staan een grotere interactie tussen mensen toe, evenals het delen van informatie. Binnen de bedrijven hebben HR-afdelingen hun recruteringsstrategie moeten aanpassen om hun ideale kandidaat te vinden.

Niet zo lang geleden publiceerden bedrijven hun vacatures via de traditionele pers. E-recruitment is ontstaan en daarmee werden veel hulpmiddelen ontwikkeld. Allereerst kwamen de algemene job boards en sinds enkele jaren is er de opkomst van het recruteren via de sociale media (voornamelijk Facebook en LinkedIn). Finaal zal er voor elk een meer precieze targeting en besparing van kostbare tijd zijn.

Een niche job board is een goede oplossing om het publiek van een algemeen job board te bereiken, door een precieze markt als doelgroep en verschillende kanalen zoals de sociale media te gebruiken.

Wat is e-recruitment?

E-recruitment komt neer op recrutering via het internet. Het gaat om het aanwervien via een job board, de publicatie van vacatures op een rubriekadvertentiesplaats en het aanwerven via sociale media. E-recruitment omvat ook het papierloos wervingsbeheer (het verzenden van een sollicitatie per e-mail, geen papier meer...).

E-recruitment brengt vele voordelen voor bedrijven en kandidaten. Het zorgt voor een duidelijke tijdsbesparing en een meer doordachte keuze, een snelle en doeltreffende manier om contact te maken. ME-recruitment vraagt wel beter beheer omdat het aantal kandidaten gestegen is.

Algemene job boards

Om te helpen bij het beheer van deze sollicitaties, werden aan het einde van de van de jaren negentig veel job boards ontwikkeld. Deze zoekmachines zijn websites waar werkgevers hun vacatures kunnen publiceren door meerdere criteria op te geven: locatie, ervaring, vereiste kwalificaties...

Algemene job board bieden jobs waar alle sectoren zich overlappen en door elkaar lopen. Hun kracht is natuurlijk het grote publiek voor bredere profielen (voor zover hun bekendheid wordt herkend). Werkzoekenden bezoeken spontaan deze websites. Daarentegen bereiken we vaak de grenzen van zodra ze een kandidaat met meer specifieke kwaliteiten moeten vinden.

Recruitment via sociale netwerken

Het zoeken van een kandidaat via de sociale media geeft een moderner beeld aan het bedrijf, ze kunnen zo de kandidaat verleiden met een aantrekkelijk voorstel. Dankzij een verzorgd beeld kan de kandidaat idee krijgen van het bedrijf waar hij solliciteert. Het bedrijf kan op zijn beurt ook het profiel van de sollicitant raadplegen. Ze kunnen ook degene die niet actief op zoek zijn naar een baan bereiken.

Bovendien merken we op dat de grote meerderheid van de bevolking die actief is op de sociale media, samengesteld is uit jonge mensen van 25-35 jaar met een Bachelor (+ 5). Aan de andere kant, als de leden van deze sociale media hun persoonlijk gegevens niet willen verklappen of onjuiste informatie over hun profielen en/of vaardigheden geven zal de werkgever ze niet kunnen bereiken.

Moeten we op de hoede zijn voor de sociale media? Hoe zit het met respect voor de privacy? En welk beeld kan dat geven?

Een niche job board (zoals TL Hub)

Met een niche job board kan de recruiter van de twee modellen hierboven genieten. Aan de ene kant hebben ze toegang tot een zeer groot publiek, gericht op één soort sector (zoals transport, logistiek en supply chain voor TL Hub).

Aan de andere kant, als sector, en niche job boards kunnen specifieke pagina’s maken en actief communiceren op de sociale media in naam van hun klanten. Dit steeds gefocust op de niche en zijn actoren.

Niet iedereen is bereid om te communiceren! Niet alle bedrijven hebben een sterk genoeg beeld om ultra aanwezig te zijn op de sociale media. Niche job boards kunnen zich meerdere kanalen toe-eigenen en zichtbaarheid creëren in een sector via een groot aantal klanten. Het pertinente gebruik van de sociale media, gespecialiseerde pers en andere, zoals verdeelkanalen van informatie naar een gesegementeerde doelgroep is de specialiteit van een niche job board.

Niche job boards stellen dus een zeer efficiënt alternatief voor, voor meer gespecialiseerde profielen en zijn onlosmakelijk verbonden met de sector.

TL Hub is een specifiek platform toegewijd aan uw behoeften in de sector transport en logistiek.

Als een expert in e-recruitment in transport, logistiek en supply chain, krijgt TL Hub vandaag meer dan 1.700 sollicitaties per maand.

Verhoogde zichtbaarheid van de vacatures, beide partijen (recruiters en werkzoekenden) zijn winnaars.

TL Hub is sinds 7 maanden op de aanwervingsmarkt, onze cijfers kennen een continue groei.

TL Hub is samengevat:

  • 1.700 sollicitaties per maand
  • 18.000 bezoekers per maand
  • 220 vacatures
  • 70 klanten
  • 130 nieuwe cv’s in onze database (600 in totaal)
  • 6.400 contacten (sociale media & nieuwsbrief)

Meer weten over e-recruitment?

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV