17 November 2014

Kunnen de dalende vrachttarieven positief zijn voor de expediteurs?

Kunnen de dalende vrachttarieven positief zijn voor de expediteurs?

Drewry voorspelt een groei van 3,5%  van het verkeersvolume op de as Azië - Noord-Europa in 2015.
De huidige trend is het produceren van ULCV's (= ultra-large container vessels / een schip met een capaciteit van meer dan 13.000 teu). De rederijen bestellen een groot aantal (53 schepen zullen in 2015 geleverd worden en er zijn 46 schepen gepland voor 2016).

Het doel van deze ULCV’s is de daling van de vrachttarieven te vertragen door het creëren van schaalvoordelen op het volume van de container. Maersk Line verwacht een stijging van bijna 425.000 teu op zijn ladingvolumes voor 2017, en zal binnenkort 30-40 ULCV's bestellen.
Ter bestrijding van de voortdurende erosie van de vrachttarieven, hebben rederijen eerder deze maand besloten een nieuwe GRI (*) in te stellen. Met een verhoging van bijna 80%.

Echter, twee weken na de stijging van deze prijzen heeft SCFI (Shanghai Containerised Freight Index) al een enorme daling van de tarieven aangekondigd: 71% (van 2624 usd (GRI) naar 1868 usd in 2 weken).
Deze ultra snelle daling bewijst de fluctuatie van de prijzen in de sector.
Vandaag verwacht men een winst van 5 miljard voor de shipping lines, maar het grootste deel hiervan zal geabsorbeerd worden door Maersk en de grote meerderheid van de andere lijnen in de top 20 zullen dit jaar nog in het rood zijn.

Bovendien voorspelt Dewry dat volgend jaar de gemiddelde tarieven wereldwijd zullen dalen met 3-4% en de rederijen zullen harder moeten werken om de kosten per eenheid te verlagen. Vandaar de vraag naar ULCV's. Want een klassieke vloot met een laag potentieel van laden zal de exploitatiekosten niet meer kunnen dekken met de lage vrachttarieven.

 

Een ander interessant punt dat te noteren valt en de Belgische forwarders zeker gerust zal stellen is volgens meneer Damas het feit dat de forwarders een groeiend marktaandeel recupereren op de direct afgehandelde vracht door de lijnen. Hetgeen bewijst dat klanten een persoonlijke service zoeken en dat de prijzenoorlog dus niet de enige oplossing is.

Check alle jobs in de expeditie en forwarding sector onze expediteurs pagina

 

  (*) General Rate Increase - stilzwijgende conferentie van maritieme bedrijven om hun tarieven op uniforme wijze te verhogen.

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV