22 December 2014

Zal 3D printing de logistieke industrie revolutioneren ?

Zal 3D printing de logistieke industrie  revolutioneren ?

De lokale 3D productie is een nieuwe trend voor de toekomst en zal zonder twijfel het bedrijf optimaliseren dankzij de snelheid, kwaliteit en personaliseren. Logistieke bedrijven worden waarschijnlijk voorlopers voor het afdrukken van 3D-onderdelen.

3D Printing kan het grootste fenomeen worden dat de wereldwijde industrie zal beïnvloeden sinds de assemblagelijnen in het begin van de 20ste eeuw werden geïntroduceerd.

Deze nieuwe technologieën kunnen de productie revolutioneren. Deze technologieën zullen leiden tot automatisatie en het opheffen van de dikwijls dure arbeid. De trend van globalisering brengt een compromis tussen de transportkosten en de achter hellende arbeid.

Globalisering heeft de ontwikkeling van maritiem-, luchtvervoer en freight forwarders mogelijk gemaakt door hun grote hoeveelheden vervoerde consumptiegoederen op internationaal gebied.Daarom moet elk obstakel op globalisering worden gezien als een bedreiging voor de transportsector.

Wat is 3D printing ?

Er zijn verschillende technologieën, maar de voornaamste werken zijn gebaseerd op de realisatie van materiaallagen (plastiek, keramiek of metaalpoeders) door gebruik te maken van een concept geassisteerd door een computer. Daarna wordt elke laag "gedrukt" tot een 3D product ontstaat.

Het gebruik van 3D printing is overtuigend. Traditionele technieken nemen meer tijd en zijn veel duurder. Mechanische onderdelen, schoenen, mode, accessoires en andere consumptiegoederen, kunnen allemaal worden gedrukt door ontwerpers of ingenieurs.

Massaproductie is uitvoerbaar dankzij de schaalvoordelen, maar is minder winstgevend voor 'one shot' en prototypes. 3D printen zal dit verschil verwijderen, elk geproduceerd artikel is uniek en de productie voor een exemplaar kost evenveel als voor massaproductie.

Het eindproduct dat in 3D gedrukt wordt heeft andere voordelen. Producten kunnen lichter, maar net zo stevig zijn. Er is ook minder verspilling. Consumenten zullen meer invloed krijgen in het afgewerkte product dat ze kopen, omdat het gemaakt zal worden op basis van hun precieze specificaties.

Kan 3D-printing de wereldwijde industrie revolutioneren?

3D printen is al effectief in het produceren van producten die vroeger de assemblage van meerdere onderdelen nodig hadden. Door het elimineren van de assemblagefase zullen voor de fabrikant aanzienlijke besparingen gemaakt worden inzake arbeidskosten, maar ook in de opslag, behandeling en distributie. Productiewerkplaatsen kunnen worden gevestigd dicht bij de klanten in Europa en Noord-Amerika. Er zouden minder kwaliteitsproblemen bestaan en meer reactievermogen op de behoeften van de markt zijn. 3D printen, gecombineerd met efficiënte productie, zal de gevestigde principes van de eerste industriële revolutie revolutioneren

Niet alleen zal de productie dichter bij de eindmarkten zijn, maar het zal de nodige flexibiliteit om in te spelen op de veranderende wensen van de consument. De aard van de productie zal zeer verschillend zijn van de traditionele modellen waarin het maanden (of zelfs jaren) duurde voor productiefabrieken om zich heruit te rusten.

De productiefilosofie waarin de producten, die specifiek op het verzoek van de klant worden gemaakt, zal in sommige gebieden grote gevolgen hebben. Zo zal bijvoorbeeld, in de gezondheidszorg, de productie van medicijnen in kleine hoeveelheden leiden tot een reductie van de kosten voor het voorraadbeheer. Maar het zal ook de snelle oprichting van productie-installaties toestaan in gebieden waar grote hoeveelheden medicatie nodig zijn in geval van nood (bv pandemieën of natuurrampen).

Sommige huishoudelijke producten kunnen worden vervaardigd bij de consument zelf, zodra de 3D printtechnologie betaalbaar is. Dat zou nog grotere gevolgen voor de logistieke sector hebben - dit keer op een huishoudelijke basis in plaats van een internationale. 3D-printers voor consumenten kunnen nu al gekocht worden voor een paar honderd dollar.


Wat zijn de gevolgen voor de logistieke sector?

De gevolgen van deze nieuwe technologie in de logistieke sector kunnen massaal zijn :

  1. De goederen die in Azië geproduceerd worden, kunnen opnieuw geproduceerd worden in Noord-Amerika en Europa. Dit zou leiden tot een reducering van de geleverde volumes en vrachtkosten.
  2. De « massale personalisatie » van producten betekent dat de voorraden zullen wegvallen omdat de goederen op bestelling gemaakt worden Minder spelers in de logistiek, productieprocessen kunnen worden gegroepeerd in één installatie.
  3. De stroomafwaartse logistiek (Downstream logistics) Kan ook getroffen worden. De strategieën van de productie op vraag kunnen een impact hebben op de fundamenten van de relatie tussen fabrikant, groothandel en retailer. [D1] In sommige sectoren, zullen retailers ofwel ophouden te bestaan Ofwel worden zij de uitstalramen van de fabrikanten, door het houden van een voorraad. Bestellingen worden direct uitgevoerd door de fabrikant en afgeleverd bij de consument.
  4. Als 3D-printers betaalbaar worden voor het grote publiek, Zal de markt van de levering aan huis voor deze producten groeien.[D2] 
  5. De markt voor reserveonderdelingen is een van de eerste getroffen gebieden. Momenteel worden miljarden uitgegeven aan het stockeren van deze producten. Soms worden enorme hoeveelheden geïntegreerd in de supply chain om de expeditie in een zeer korte tijd in staat te stellen om een meer effectieve rendement van de machines te verkrijgen.

De toekomst van het Logistiek bedrijf

De wijziging zal tot een nieuwe vorm van logistieke business zoals een 4PL of een management services bedrijf leiden. De bedrijven zullen zich bezig houden met de ontwikkeling van software, met bezorgdiensten, management van partner relationship, het beheer van de contracten en de grijze materie.

De nieuwe logistieke onderneming gaat de planning op aanvraag, productie, levering, toezicht op de markt, het beheer van reserveonderdelen en recyclagediensten ondersteunen. Kortom, zal het de dienstverlener van de levenscyclus worden.

Met reeds kleine 3D drukmachines beschikbaar, zullen de exploitanten op hun computer enkel moeten beschikken over een digitale bibliotheek van de beschikbare modellen.. Ze kunnen dan het nodige product ontwerpen en het direct afdrukken. Verouderde onderdelen kunnen in 3D gescand worden, opgeslagen worden in het geheugen van de computer en het nieuwe deel kan afgedrukt worden.

Conclusie

Afdrukken in 3D zal geschikt zijn om dezelfde hoeveelheid goederen te produceren als de traditionele productie.Sommige verwachten dat het op een dag mogelijk zal worden om een machine als een geheel af te drukken. Anderen geloven dat op de middellange termijn hybride oplossingen zullen worden ontwikkeld en dat de nieuwe technologieën met meer traditionele technieken gecombineerd zullen worden.

In 2012 werd tot 30% van de afgewerkte producten geproduceerd met onderdelen vervaardigd door 3D printing. In 2016 verwacht men dat dit cijfer zal toenemen tot 50%, in 2020 tot 80%.

Het is moeilijk te geloven dat de industrie in een paar jaar een volledige transformatie zal ondergaan. Wat er kan gebeuren, is dat bepaalde sectoren het afdrukken in 3D integreren in een veel eerder stadium, zoals de productie van vervangingsonderdelen. In dit geval, zouden de meest geavanceerde logistiekbedrijven de voorlopers kunnen worden van deze technologieën, in plaats van de vooruitgang af te remmen. De grootste veranderingen geïnduceerd door het afdrukken in 3D komen waarschijnlijk in de logistieke ketens.

Meer informatie over het artikel

Bent U op zoek naar een baan in de logistieke sector, klik hier

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV