Zal Amazon de grootste logistieke speler ter wereld worden ?
Amazon wilt graag leider in verschillende domeinen worden, haar overmacht in termen van online verkoop hoeft niet meer bewezen te worden. De groep diversifiëert zich, dit jaar hebben we kunnen zien dat haar marketing cloud service heeft kunnen koppelen aan het maken van winst in 2015.
En indien ze ook de ambitie heeft om zich te difirentiëren als logistieke dienstverlener? Indien Amazon dat marktdeel zal nemen, zullen zij hierin marktleider worden. Men weet dat de groep de mogelijkheid heeft om verlies te maken om uiteindelijk zijn doel te bereiken.
Amazon heeft zijn positie als markleider in de e-commerce bevestigd door haar snelle levering en de kwaliteit van de dienst-na-verkoop. Deze twee succesfactoren zijn onlosmakelijk verbonden met de logistiek. Logistiek vormt dus een onderdeel van de werking, maar ook van de positionering.
Warehousing
De laatste jaren heeft Amazon zich vooral gericht op de optimalisatie van haar warehouse en het warehouse management. Voorbeeld hiervan is de aankoop van de “Amazone robots” die de pick & pack op een spectaculaire manier geautomatiseerd heeft en hulp biedt aan de warehouse managers in hun dagelijks beheer.
Transport en distributie
Vandaag richt Amazon zich op het transport, met de levering per drone, die uitgebreid gemediatiseerd werd. Amazon heeft ook de “flex” service, geïnspireerd door Uber, gelanceerd voor de levering van hun pakketjes. Daarnaast bezit Amazon in de Verenigde Staten reeds een groot vloot van vrachtwagens voor de verbinden tussen de magazijnen. In Frankrijk staat Amazon op het punt om “Colis Privé”, een pakjesdienst, over te kopen.
Forwarding en maritiem
Op discrete wijze heeft Amazon in de Verenigde Staten onlangs haar licentie als expediteur behaald, wat betekent dat zij rechtstreeks kunnen concurreren met de grote spelers uit de sector zoals DHL, Kuehne + Nagel of DB Schenker. De groep heeft ook het bedrijf “Amazone China” geregistreerd bij de Amerikaanse en Chinese Federale Maritieme Commissie, waardoor het meer dan waarschijnlijk is dat de eerste schepen van Amazon binnenkort de Haven van Antwerpen invaren.
Wereldwijd logistieke leider ?
We merken dus op dat de groep Amazon zich vestigt in alle logistieke domeinen: warehousing, distributie, expeditie en zelfs zee- en luchtvervoer.
De bedoeling van de groep is om “just-in-time” leveringen te voorzien door een maximale controle van hun logistieke stromen. Maar zal de groep stoppen bij zijn eigen pakketjes en de verkoop met betrekking tot hun eigen website? Ondanks de 183 miljoen verschillende producten die verkocht worden blijft dit ons verrassen.
Aanvankelijk had Amazon eigen servers en een eigen cloud gecreëerd voor het hosten van hun eigen websites. Vandaag maakt het aanbod van “Amazon Web Service” een omzet van meer dan 2,4 miljard dollar. Dit toont aan dat de strategie van het bedrijf het intern creëren van een aanbod is met als doel dit vervolgens aan derden te verkopen om zo markleider te worden.
In 2014 werd de groep via de beurs echter gestraft omdat ze meer focusten op hun groei dan op de netto marge (grotendeels negatief). Onder deze omstandigheden is het dan ook nog maar de vraag of de aankoopkosten van transportmiddelen zoals vliegtuigen en schepen haalbaar zijn.
We kunnen ons afvragen of we weldra vacatures zoals douanedeclarant, dispatcher of expediteur onder het logo van Amazon België kunnen terugvinden.