7 trends die de toekomst van de Logistieke sector bepalen
In de hedendaagse samenleving veranderen technologieën aan een razend snel tempo. In 2010 werd de iPad gelanceerd door Apple, vandaag staat de verkoop van tablets op het punt om de verkoop van computers én laptops bij elkaar opgeteld in te halen. Facebook werd enkele jaren geleden opgericht in een studentenkamer en wordt vandaag gebruikt door meer dan een miljard personen. De marktwaarde van Facebook ligt vandaag viermaal zo hoog als de marktwaarde van General Motors (gebaseerd op cijfers van december 2016). Ook trends in de logistieke industrie bleven niet achter en evolueren naar een technologische toekomst. Hieronder kunt u de 7 grootste trends, die de logistieke sector beïnvloeden, ontdekken.
1. Globalisering
Opkomende, gevestigde en internationale markten zijn vandaag onderdeel van de groeistrategie van een groot aantal ondernemingen. Het is nu vanzelfsprekend om ‘internationaal te gaan’. Leveranciers van logistieke oplossingen zijn enorm belangrijk om deze trend mogelijk te maken omwille van hun transportnetwerk.
2. Groeipatronen
In het verleden werd de logistieke groei gedreven van Azië tot Europa en van Azië tot Noord-Amerika. Vandaag is dit niet meer het geval. Groei zal in de toekomst van ergens anders komen, vluchtiger en onvoorspelbaarder zijn. De groei van populaties en economieën zal meer gecentreerd worden in verschillende steden waarbij de infrastructuur een zeer belangrijke sleutel zal spelen.
3. Een technisch onderlegde beroepsbevolking
De mobiele technologie heeft ertoe geleid dat mensen comfortabel omgaan met technologie, ze zijn er namelijk vertrouwd mee. De huidige generatie verwacht dan ook dat hun werkruimte uitgerust is met technologieën die hen hetzelfde gevoel bieden als wanneer zij gebruik maken van hun smartphone of auto.
De ‘Millennials’, geboren in de jaren 80 en 90, treden toe tot de arbeidsmarkt en brengen eigenschappen met zich mee die beïnvloed worden door de manier waarop technologieën worden gebruikt. Zij zijn zelfverzekerd, multi-taskers, technisch onderlegd en verwachten onmiddellijke voldoening. Personen met deze instelling zullen in de komende 10 jaar wijzigingen ervaren die storend zullen blijken.
In Amerika is 76% van de tieners actief op de sociale media, 78% is in het bezit van een gsm en 93% heeft thuis toegang tot een computer. Het grootste deel van hun tijd spenderen zij aan computerspelletjes en op het moment dat ze 21 worden zullen zij gemiddeld 10.000 uur aan gamen gespendeerd hebben. Dit is een wereldwijde trend en zowel de beschikbare apparatuur op de werkplaats als het management zal zich in de loop van de tijd gaan moeten aanpassen aan deze werknemers.
4. Uberisatie van vervoer
Autodelen heeft zeker en vast zijn vruchten afgeworpen in de taxiwereld waardoor sommige transporteurs nu hopen dat hetzelfde kan gebeuren in de wegtransportsector. Daartoe bieden ze Uber-achtige diensten en apps aan. Het idee erachter is om klanten, die op zoek zijn naar meer zichtbaarheid, een betere controle te bieden over transport en voorraad. Enkele van de apps die momenteel gebruikt worden omvatten Cargomatic, DashHaul, LaneHoney en Transfix. Ze bieden verzenders de mogelijkheid om vrachtwagens in hun buurt te bekijken en deze rechtstreeks te boeken zonder tussenkomst van een broker. De bestuurder van de vrachtwagen zal zijn/haar vrachtschaal/weegsysteem moeten gebruiken om te verzekeren dat er voldoende ruimte is voor de goederen van de klant. Daarom is het uiterst belangrijk dat de truckschaal regelmatig schoongemaakt, geïnspecteerd en gecontroleerd op nauwkeurigheid wordt.
5. Consumentengedrag
Met de komst van de e-commerce heeft de logistieke sector een enorme impact ervaren omwille van een supply chain met meerdere kanalen die zeer snel kunnen wijzigen/schakelen om aan de behoefte van de consument te kunnen voldoen. Fulfilment moet door verschillende bedrijven ingesteld worden om de huidige wijzigingen te kunnen bestrijden, terwijl ze op hetzelfde moment een economische B2B-supply chain moeten beheren. Bovendien zullen zij te maken krijgen met de tegenstrijdigheden van de consumenten. De consumenten verwachten namelijk meer dan één leveringsoptie – last-mile service, directe levering, volgende-dag-levering – maar kiezen in 67% van de gevallen voor de traagste en goedkoopste leveringsmethode.
6. Automatisering
In de nabije toekomst is het meer dan waarschijnlijk dat de levering per drone gelegaliseerd zal worden. Dit brengt uiteraard een aantal gevolgen met zich mee. Zo zullen een aantal jobs gedeeltelijk of volledig verdwijnen, denk maar aan de job van koerier bijvoorbeeld. Natuurlijk zullen er ook nieuwe jobs gecreëerd worden. Er zullen werknemers verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de drones en jobs analoog aan luchtverkeersleider zullen ook ontstaan.
Daarnaast wordt in verschillende warehouses reeds gebruik gemaakt van geautomatiseerde systemen die bijvoorbeeld het werk van een orderpicker overnemen.
7. Veiligheid
De Cloud technologie maakt het mogelijk voor warehouse en logistics management solutions om hun data zeer gemakkelijk via internet te verzenden. Voor systeembeheerders is het hierdoor van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat hun systemen robuust en bestand tegen cyberaanvallen zijn. End-to-end beveiligingsopties zullen een oog moeten houden op kwetsbare onderdelen. Dit betekent dat de oplossingsleverancier waakzaam moet zijn voor het identificeren, monitoren en herstellen waar nodig van cyberaanvallen.
Het is duidelijk dat in de komende 10 jaar er een exponentiële groei zal zijn van het integreren van intelligentie binnen ‘material handling equipment’. Systemen zullen ook gemakkelijker verbonden kunnen worden aan de omgeving. Technisch onderlegde werknemers zullen intelligente machines besturen terwijl ze zij aan zij met autonome heftrucks en hoog geautomatiseerde robots werken. Elke activiteit zal zijn digitale voetafdruk achterlaten waardoor de supply chain betrouwbaarder, efficiënter en kosten effectiever wordt.