Buitenwettelijke voordelen om chauffeurs aan te trekken
Het tevredenheidspercentage was sinds 2007 nog nooit zo hoog en nemen de transportvolumes toe. Hoewel het chauffeurstekort nog steeds de belangrijkste reden tot bezorgdheid vormt, blijven de bedrijven niet bij de pakken neerzitten, maar nemen ze initiatieven om het verschijnsel tegen te gaan. Zo bieden bepaalde transporteurs nieuwe buitenwettelijke voordelen aan.
Om het chauffeurstekort te bestrijden en het beroep aantrekkelijker te maken, bieden bepaalde bedrijven (17% van de ondervraagde firma's) buitenwettelijke voordelen aan. Bij die bedrijven komen de maaltijdcheques op de eerste plaats (20,8 %), vóór de diverse premies (12,5 %) en de bonussen (10,4 %). De manier waarop die premies worden toegekend, varieert enorm van bedrijf tot bedrijf: vaak gaat het om een resultaatbonus of om een hogere premie voor nacht- of ploegwerk. Maar het komt ook voor dat een medewerker bijvoorbeeld een premie ontvangt wanneer hij het bedrijf aan een nieuwe chauffeur heeft geholpen.
Sommige deelnemers aan de rondvraag durven vernieuwend uit de hoek te komen: zo is er een firma die bedrijfswagens aanbiedt (of een systeem waarmee de werknemers een bedrijfswagen kunnen bekomen), terwijl twee andere bedrijven met een tankkaart werken. Tot slot is er ook één bedrijf dat een pool voor groepsaankopen voor zijn personeelsleden organiseert.
Wat buitenwettelijke voordelen betreft, zien we wel dat er nog een zekere marge is, want 56,2% van de deelnemers aan de rondvraag kent geen voordelen toe (of vermeldt die toch niet).