29 January 2018

De supply chain sector zal in 2018 actie moeten ondernemen

De supply chain sector zal in 2018 actie moeten ondernemen

Tijdens een interview met Supply 247 (US supply chain media) lichtte Dan Clark, oprichter en CEO van Kuebix. zijn jaarlijkse voorspellingen toe. Voor de transportsector en de supply chain zijn dat bijvoorbeeld de fiscale hervormingen in de Verenigde Staten, de stijgende tarieven en de digitale transformatie. Dit artikel is voornamelijk een bespreking van de technologische en digitale innovaties die de sector zal ondervinden.

De auteur van het boek “The Living Supply Chain” verklaart dat het stimuleren van de supply chain enkel voordelig kan zijn. Enkele voordelen zijn verhoogde inkomsten, vermindering van het arbeidsvermogen, een verhoogde rentabiliteit en een minder verouderde inventaris. Omgekeerd zou het niet stimuleren van de supply chain enkel voor nadelen zorgen zoals afschrijvingen van werkkapitaal, een verminderde rentabiliteit en een vertraging van de inkomsten.

Om de supply chain te stimuleren, moet men investeren in verandering. Die verandering komt er samen met de digitale veranderingen in de supply chain. In 2018 is het hoofddoel van elke supply chain manager dan ook om die investering na te streven.

De meeste veranderingen van de supply chain industrie zullen voornamelijk te wijten zijn aan innovatieve technologieën voor de digitale veranderingen naast de recente fiscale hervormingen en het nog steeds forse tekort aan chauffeurs.

De digitale veranderingen zullen tot een positieve evolutie in de sector leiden. Dan Clark voorspelt dat bedrijven onderstaande innovatieve technologieën moeten ondergaan om tegemoet te komen aan de veranderingen in supply chain.

Een eerste innovatieve technologie is de Cloud-based technology. De technologische implementaties, gebaseerd op de cloud, verminderen de eigendomskosten omdat er geen hoge bijkomende investeringen gedaan worden voor de hardware en de upgrades. De oplossingen die op de cloud steunen zijn wenselijk voor elk bedrijf omdat die oplossingen aangepast kunnen worden op maat van het bedrijf. Daarnaast is het ook gemakkelijker om die oplossingen te configuereren en te beheren. In vergelijking met andere huidige logistieke oplossingen, zoals ERP en SAP die constant dienen geüpdatet te worden, is de Cloud-based technology een veel betere oplossing.

Advanced Analytics is een andere technologie die de real-time besluitvorming op basis van vastgelegde gegevens in de supply chain opneemt. Aan de hand van die gegevens kunnen de bedrijven de vraag beter voorzien en eraan tegemoet komen. Daarnaast kan je ook de relatie met de transporteurs, de leveranciers en de klanten beter beheren. Door Advanced Analytics te gebruiken in een netwerk van transportmanagers kan de dispatcher voorgaande verkeerstendensen nagaan of kan hij de route van een camion plannen en stipte aankomsttijden vermelden omdat hij rekening kan houden met vertragingen.

Een volgende technologie is Track and trace die bestaat uit het volgen en traceren van de goederen. Daarnaast bestaat de technologie ook uit het volgen en traceren van het hele ontwikkelingproces dat begint bij de ontwikkeling van grondstoffen tot aan de levering bij de klant. Daardoor kunnen klanten op elk moment weten waar hun producten zich bevinden. Daarnaast kunnen bedrijven dankzij track and trace de transportuitgaven beter in het oog houden. Ook profiteer je van een diepgaande zichtbaarheid over de informatie op het niveau van de referenties gaande van de eerste tot de laatste kilometer. De communicatie met de klant is dan eerder proactief dan reactief doordat de klant op de hoogte gebracht wordt wanneer een bestelling te laat is en wanneer die dan wel zal aankomen.

Een vierde technologie is Supply Chain Visibilty. Door de zichtbaarheid van de supply chain zullen gegevens die end-to-end verzameld werden doorheen de supply chain toegankelijk zijn voor alle belanghebbenden. Zij hebben dan ook meer controle en zicht op wat er in de onderneming gebeurt, omdat zij obstakels zoals bijvoorbeeld vertraging van verzending kunnen opsporen.

Via Blockchain wordt de interconnectiviteit tussen de registers van de commerciële partners van de supply chain verzekerd. Daardoor kunnen dan voorgaande transacties getraceerd worden. De automatisering van de omloop van de informatie tussen de commerciële partners verzekert de transparantie en verbetert de efficiëntie. Blockchain werkt met cryptogeld dat de betalingsbedragen bepaalt en daardoor kunnen chauffeurs tijdens de rit betaald worden. Daarmee wordt de transportmakelaar volledig verwijderd en genieten de chauffeurs van een snellere regeling. Echter is Blockchain een technologie die nog verder ontwikkeld moet worden alvorens werkelijk nuttig te zijn voor bepaalde bedrijven.

Om de technologie Artificial intelligence in gebruik te nemen, zijn specialisten, die echter moeilijk te vinden zijn, vereist. Die technologie gebruikt algoritmes om bepaalde patronen binnen vaste gegevens op te sporen en de betekenis te interpreteren. Dankzij de technologie kan men bijvoorbeeld voorspellen of iemand op tijd is rekening houdend met de weersomstandigheden.

Predictive Analytics is een zevende technologie die besproken wordt en die vaak gecombineerd wordt met Artificial intelligence. De technologie helpt de expediteurs om hun transportmanagementsystemen te begrijpen, te automatiseren en te optimaliseren en daardoor de efficiëntie te verbeteren. Dankzij Predictive Analytics wordt de expediteur voorzien van bruikbare intelligentie om het besluitsproces te begeleiden. Daarnaast helpt de technologie ook om de kosten te verlagen en de processen te optimaliseren. Tot slot kunnen de scorecards over de prestaties van de transporteurs een signaal geven aan de expediteurs in welke mate de transporteur zijn dienstverplichtingen al dan niet nakomt.

De laatste technologie die Dan Clark bespreekt, is The Internet of Things (IoT). Steeds meer apparaten gaande van pallets tot vrachtwagens zullen over ingebouwde sensoren beschikken om de de huidige gegevens en de prestatiegegevens te verzenden. Die informatie wordt dan gebruikt om toezicht te houden op bijvoorbeeld het volgen van bestellingen, de locatie van goederen... De geanvanceerde analytische systemen gebruiken gegevens om tendensen te ontdekken die leiden tot de verbetering van prestaties en tot de verlaging van de kosten.

Het bovenstaande artikel geeft een duidelijk zicht over hetgeen dat de supply chain in de komende maanden kan verwachten (voornamelijk in de Vereningede Staten). De sector gaat groeien en vele veranderingen ondergaan. Daarbij is het noodzakelijk om de nieuwe technologieën te beheersen zodat er ten volle van geprofiteerd kan worden.

Hieronder volgen nog enkele verklaringen van Dan Clark over de situatie in de Verenigde staten:

“Veel economische en sectorspecifieke specialisten zien dit als een positieve omgeving voor zowel buitenlandse als binnenlandse markten. Daardoor kan er meer geïnvesteerd worden in middelen zoals bijvoorbeeld het transportbeheersysteem waarmee een bedrijf kan groeien en zijn klantenservice verbeteren.”

“De supply chain verdient veel aandacht in 2018 aangezien de leidinggevenden op C-level net aanvaard hebben dat de supply chain de kern van het succes van een bedrijf is.
In 2018 moeten de expediteurs de verandering aanvaarden om te slagen. Wachten en toekijken is niet de juiste oplossing” voegt Clark toe.

“De transportmanagmentsystemen worden beschouwd als de fundamentele middelen voor de verandering van de supply chain waardoor bedrijven zichzelf boven de concurrentie kunnen positioneren met duurzame voordelen en betere serviceniveaus.

Bron: Supply 247
http://www.supplychain247.com/article/predictions_for_the_supply_chain_in_2018/kuebix

 

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV