Doelstelling: 300 waterstoftrucks in België tegen 2025
Air Liquide, DATS 24 en de Haven van Antwerpen hebben hun krachten gebundeld in het HyTrucks-consortium om ervoor te zorgen dat er tegen 2025 300 vrachtwagens op waterstof rijden in België. De consortiumpartners zullen zich vooral bezighouden met de productie van groene waterstof en de toeleveringsinfrastructuur.
Het HyTrucks-project heeft ook een internationale reikwijdte, aangezien het doel van 300 vrachtwagens voor België deel uitmaakt van een groter doel van 1000 waterstoftrucks in België, Nederland en West-Duitsland. In eerste instantie wil het partnerschap de waterstoftrucks inzetten in havengebieden en grote logistieke centra, voor lokaal en internationaal vervoer. Hiervoor zouden 25 waterstofstations met hoge capaciteit moeten worden gebouwd tussen Antwerpen, Rotterdam en Duisburg.
Het initiatief heeft de steun gekregen van de Nederlandse en de Vlaamse regering (die reeds verenigd zijn in het kenniscentrum Waterstofnet) en van verschillende industriële bedrijven, waaronder Air Liquide en DATS24. Hun respectieve projecten zijn geselecteerd om in aanmerking te komen voor Europese IPCEI-financiering (Important Project of Common European Interest). In België zou het HyTrucks-project alleen al de CO2-uitstoot met meer dan 30.000 ton per jaar verminderen, of het equivalent van 33 miljoen gereden kilometers, op voorwaarde dat de voertuigen tegen 2025 beschikbaar zijn voor verkoop. Op dit moment zijn alleen VDL, Hyzon Motors en E-Trucks Europe in staat om waterstoftrucks in zeer kleine series te leveren. Het is nog niet zeker of Hyundai zijn Xcient FC-vrachtwagen in België zal verkopen, terwijl de eerste door Iveco verdeelde Nikola Tre-vrachtwagens vanaf 2023 op de markt zullen komen.