DPD : test met elektrische bestelwagens in Mechelen
Een koerier van DPD bezorgt in Mechelen sinds september pakjes met de volledig elektrisch aangedreven Volkswagen e-Crafter. Met die praktijktest wil het pakketbedrijf onderzoeken of zo’n elektrische bestelwagen voldoet om in de binnenstad te leveren en of er een goed businessmodel in zit.
Meer dan 80% van de wereldbevolking leeft in steden en tegen 2030 wordt een groei verwacht van 46%. Samen met de toename van e-commerce is er ook bij ons een toenemende vraag naar stadstransport. Daar staat tegenover dat steeds meer steden dieselvoertuigen weren zodat voor leveringen in de stad elektrische voertuigen in het vizier komen. In Mechelen – dat sinds kort de hele binnenstad tot fietszone heeft uitgeroepen – startte pakketbedrijf DPD in september een test met een volledig elektrisch aangedreven VW e-Crafter.
DPD startte met de test in Mechelen omdat het bedrijf daar gevestigd is. Nu rijden dagelijks gemiddeld drie voertuigen van DPD om te leveren in Mechelen. De eerste dagen reed de e-Crafter naar de Mechelse binnenstad, daarna werd de route verplaatst naar de Mechelse rand en de omliggende industriezones.
162 stops per dag
De e-Crafter levert dagelijks tussen de 100 en 179 pakketten en doet tot 162 stops. Vooral dat hoge aantal stops maakt het elektrisch voertuig bijzonder geschikt voor dit werk omdat de batterij telkens oplaadt als het voertuig afremt. Hij stoot uiteraard ook geen uitlaatgassen uit. Het aantal dagelijks gereden kilometer varieert van 20 tot 78 km en het resterende rijbereik na de ritten schommelt tussen de 20 en 125 km.
In het begin was het voor de chauffeur aanpassen aan het rijden met een elektrisch voertuig en dat vertaalde zich in een hoog energieverbruik. De eerste dag verbruikte de e-Crafter 0,47 kWh/km, de tweede dag zelfs 0,67 kWh/km. Op dag drie daalde het verbruik naar 0,25 kWh/km om dan de volgende dagen te schommelen tussen 0,30 en 0,43 kWh/km. Dat komt ook overeen met de gegevens op de boordcomputer. Bij een verbruik van 0,25 kWh/km komt het aantal gereden kilometers (20) overeen met het verschil tussen het rijbereik bij de start (145) en die op het einde (125). Bij de uitschieter van 0,67 kWh/km waren 24 km gereden maar was er een verschil van 66 km tussen het rijbereik bij het begin en dat op het einde.
In oktober tijdens het tweede deel van de test zien we het omgekeerde gebeuren: het rijbereik blijft groter dan het aantal afgelegde kilometers: 85 km rijbereik tegenover 78 afgelegde km en zelfs 65 tegenover 54. De chauffeur heeft dus duidelijk zijn rijstijl aangepast en gebruikt bij het stoppen de kinetische energie van de e-Crafter om de batterijen op te laden.
Met een maximum van 78 afgelegde kilometers per dag voldoet het rijbereik van de e-Crafter (176 km) ruimschoots. Bij het opladen zijn er geen problemen. Na de rit geeft de chauffeur de sleutels af aan de receptie en ’s ochtends is de wagen volledig opgeladen via een laadpunt op wisselstroom van Essent.
Laadvolume
Het laadvolume van 10m³ is wel een probleem. “Dat is te klein voor stedelijk gebied”, vindt de onderaannemer. “Voor elk stadscentrum is een camionette van tenminste 13m³ nodig. Onze andere voertuigen zijn steeds 14m³ (Mercedes Sprinter L3H2). Elke dag blijven er hierdoor pakken staan. In het begin liet de chauffeur altijd 30 stops staan zodat hij met zijn ronde klaar was rond 12.30 uur. Daarna nam hij het maximaal aantal stops mee en liet hij bijvoorbeeld twee volumeklanten met elk 15 pakken staan, zodat zijn ronde eindigt rond 15 uur en hij er een werkdag van 9 uur heeft opzitten. De pakken die blijven staan worden door een andere chauffeur meegenomen, een extra chauffeur die niet zou rijden indien alles in de e-Crafter zou passen.” Bij het tweede deel van de testperiode zie je dat het aantal dagen dat niet alle pakken kunnen worden meegenomen afneemt.
Er doet zich ook een probleem voor bij het laden. De deuren van het testvoertuig klappen niet volledig open tot tegen de wand van de bestelwagen (270°) maar slechts tot 180°. “Dit is vervelend bij het laden”, zegt de chauffeur. “Omdat er op die manier meer ruimte tussen bestelwagens aan de kade gelaten moet worden en omdat de deuren dan verder naar achter uitsteken dan de achterzijde van de bestelwagen. Hierdoor kan de chauffeur niet met de laadruimte tot exact tegen de kade rijden, waardoor er een ruimte overblijft tussen kade en bestelwagen. Dit geeft kans op vallen in deze spleet.” Er is ook een VW e-Crafter waarvan de deuren tot tegen de wand (270°) openen.
Voor de test wordt de VW e-Crafter ter beschikking gesteld door Group Heremans. Na de testperiode zal DPD de kost op zich nemen om de onderaannemer verder te laten rijden met het voertuig. Het zijn de onderaannemers van DPD die de voertuigen aankopen. Als die willen overschakelen van een bestelwagen op diesel naar een elektrisch voertuig zullen ze meer geld moeten ophoesten, want de VW e-Crafter kost ongeveer dubbel zoveel als zijn soortgenoot met een dieselmotor. “Daarom zullen we onze modelovereenkomst moeten aanpassen aan elektrische voertuigen”, zegt CEO Silvio Mestdagh van DPD Belux. “We willen onze onderaannemers correct betalen, want we winnen er niets bij als hun onderneming niet rendabel is.”