Employer branding doe je zo!
Je werkgeversmerk duidelijk maken en in de markt zetten is makkelijker dan het lijkt. Vier experten – Eveline Schollaert, Bart Van Theemsche en Gerd Jacobs van HOGent, en prof Greet Van Hoye van UGent – brachten vorig jaar een boek uit waarin ze een wetenschappelijk onderbouwd stappenplan presenteren dat bedrijven moet helpen om een sterk, onderscheiden en authentiek employer brand te ontwikkelen én uit te dagen.
In een notendop...
Tijdens fase 1 bereid je heel de oefening voor, met een duidelijke visie, missie en waarden die je kan communiceren, én meetbare doelstellingen, benchmarks, en de nodige resources.
In fase 2 voer je een imago-audit uit: wat is je gewenste imago of employer value proposition, en hoe zit het met je huidige, feitelijke employer brand?
Fase 3 is gewijd aan het ontwikkelen van je employer brand. Verfijn je employer value proposition op basis van de auditresultaten, verspreid hem bij de eigen werknemers, en draag hem tot slot ook extern uit.
Fase 4: evalueer en stuur bij waar nodig. Communiceer daar ook over.
(Bron: 'De Strijd om Talent – Employer Branding in Theorie en Praktijk' van Eveline Schollaert, Greet Van Hoye, Bart Van Theemsche en Gerd Jacobs, uitgegeven bij Academia Press in 2017.)