17 March 2025

Liege Airport versnelt zowel groei als transitie

De resultaten van de eerste twee maanden van 2025 bevestigen een positieve trend die al zichtbaar was in 2024: Liege Airport is de grote Europese vrachtluchthaven die de meeste vooruitgang heeft geboekt in tonnages, maar ook zijn tweedelijns logistieke activiteiten heeft versterkt. De geldigheid van de nieuwe gecombineerde vergunning kan echter in vraag worden gesteld.

Liege Airport versnelt zowel groei als transitie

Met 34% meer tonnages in zes jaar tijd heeft Liege Airport het beduidend beter gedaan dan alle andere vrachtluchthavens in de top 10 van Europa. “De eerste twee maanden van 2025 bevestigen onze opmars, met +6% in bewegingen en +5% in tonnage in vergelijking met januari/februari 2024”, legt CEO Laurent Jossart uit. “We zijn er ook in geslaagd om 10 nieuwe luchtvaartmaatschappijen aan te trekken (van 40 eind 2023 naar 50 begin 2025) en veel nieuwe logistieke dienstverleners, waarvan het aantal is gestegen van 37 eind 2023 naar 60 begin 2025. Als gevolg daarvan zijn we minder afhankelijk van een paar dominante klanten: in 2014 was onze grootste klant (TNT, noot van de redactie) goed voor 56% van de luchtvrachtvolumes, tegenover slechts 18% in 2024. De top 5 luchtvaartmaatschappijen waren goed voor 90% van de vrachtvolumes, terwijl deze top 5 in 2024 58% van de tonnage zal vertegenwoordigen. De luchthaven is veerkrachtiger geworden, waardoor ze sterker staat om de concurrentie en veranderingen in het economische klimaat in de komende jaren het hoofd te bieden”.

In haar Masterplan 2023-2040 legt Liege Airport sterk de nadruk op multimodaliteit (vandaar de strategische investering in de spoorterminal Liege Logistics Intermodal) en logistieke activiteiten met een hoge toegevoegde waarde die worden uitgevoerd in de zogenaamde ‘second line’ zones, die niet rechtstreeks verbonden zijn met de start- en landingsbanen. Om dit te bereiken zijn nieuwe bedrijvenparken nodig. We weten al dat de Fontaine-zone is toevertrouwd aan de Weerts groep, waar het EDC van Skechers zal worden gevestigd, maar op korte termijn ligt er een nieuwe zone in het verschiet: bijna 11 hectare grond in de Jolive-zone (ten westen van de luchthaven) is sinds 5 maart 2025 op de markt en zal vanaf juli 2026 beschikbaar zijn voor investeerders.

De enige smet op de zaak is dat de auditeur van de Raad van State, die optreedt namens de gemeente Awans en de verenigingen Canopéa en Dryade, de Raad van State heeft gevraagd om de omgevingsvergunning die op 30 april 2024 door de vorige Waalse regering aan de luchthaven is verleend, te annuleren. Voordat de Raad van State een definitieve beslissing neemt, kunnen alle partijen hun zaak nog bepleiten. “Beroep aantekenen bij de Raad van State in verband met vergunningsaanvragen is gebruikelijk en de vergunning die op 30/04/2024 werd uitgereikt, is goed onderbouwd. We maken ons geen bijzondere zorgen over onze milieuvergunning en de continuïteit van onze activiteiten. In de komende weken zal een passende oplossing worden gevonden om de situatie te verhelpen”, aldus Laurent Jossart.

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV