Popgroep Coldplay gaat duurzaam op tour met DHL
Logistiek nieuws dat de muziekliefhebbers zal interesseren: de Britse popgroep Coldplay kiest DHL als logistieke partner voor zijn wereldtournee ‘Music of the Spheres.’ De band wil de CO2-uitstoot van die tour met de helft terugdringen en rekent daarvoor op de duurzaamheidsexpertise van de Duitse logistiekspeler.
Achter het podiumgeweld van een wereldtournee gaat een logistieke krachttoer schuil, die meestal een stevige milieu-impact met zich meebrengt. Coldplay wil de CO2-emissies van zijn wereldtournee halveren en doet daarom beroep op DHL. De GoGreen Plus Service van DHL is geschikt voor dat doel. De logistiekgerelateerde uitstoot en andere milieueffecten worden zo beperkt mogelijk gehouden. In de zee-en luchtvracht wordt bijvoorbeeld beroep gedaan op geavanceerde biobrandstoffen. Voor het wegtransport maakt DHL dan weer gebruik van elektrische voertuigen en vrachtwagen op bio-LNG. Voor het overige worden emissies gecompenseerd via verschillende offsetmechanismen.
Coldplay voegt aan die inspanningen een aantal eigen initiatieven toe. Zo wordt tijdens de optredens de energie geleverd door wind- en zonne-energie, naast gecertificeerde biodiesel. Zelfs de kinetische energie van de fans wordt gerecupereerd via bewegende vloeren en ‘powerbikes.’ Voor elk verkocht ticket wil de band een boom planten. Dat zou ruimschoots moeten volstaan om de uitstoot van deze wereldtournee te compenseren. DHL koestert op zijn beurt steile klimaatambities. De groep wil op korte termijn 30 procent van zijn brandstofnoden voldoen met duurzame brandstof en investeert tegen 2030 liefst zeven miljard euro in groene technologieën.