Rederijen moeten hun ‘netwerk’ optimaliseren
Al meer dan 10 jaar (sinds de crisis van 2008) hebben de rederijen hun hoofd niet uit het water kunnen halen. Hoewel de business winstgevend was voor de crisis, zijn de schulden sindsdien alleen maar toegenomen. Het recente failliet van Hanjin herinnert ons aan de onzekerheid van deze sector. Door de overcapaciteit (meer aanbod dan vraag / TEU) daalden de prijzen sinds de financiële crisis. Deze omzetdaling heeft rederijen belet om voordeel te halen uit de voordelen van investeringen in kostenreductie, namelijk: mega-schepen, allianties, delen van schepen, langzame streaming,…
De vergelijking is simpel. We moeten onze inspanningen verderzetten om de kosten te verlagen en tegelijkertijd de druk behouden om de vrachttarieven zo hoog mogelijk te houden. Allianties en schaalvoordelen bij acquisities zullen het ongetwijfeld mogelijk maken. De drie allianties vertegenwoordigen bijna 77% van de totale containercapaciteit. Deze allianties moeten sterk blijven en hun inspanningen verderzetten.
Maar zoals door analisten gezegd wordt: “te veel wil om de kosten te verlagen brengt het risico om de kwaliteit te verminderen door het gebrek aan innovatie, klantenservice, zichtbaarheid,… wat naast de klantentevredenheid kan leiden tot nog hogere kosten dan die worden bespaard door het ‘herstellen’ van de fouten.”
Bron: Supply247