Zullen er verschillende logistieke jobs uitsterven?
DHL Supply Chain test robots in haar magazijnen. De robots moeten dienen als collega voor de magazijniers.
DHL gaat de robots genaamd Locus Bots, 2 maanden testen. De cobot, want dit werkt samen met orderpickers, is een autonome robotica-oplossing. De techniek wordt getest in een vestiging in Tennessee in de life science sector. “Wij zijn van mening dat het van cruciaal belang is deze typen geavanceerde technologieoplossingen in het magazijn te implementeren, zodat we onze klantenketens naadloos kunnen verbeteren”, zegt Adrian Kumar, vice president Solutions, DHL Supply Chain Noord Amerika.
Robotisering rukt op
DHL is niet het enige bedrijf dat stappen zet in robotisering. Robots zijn bezig aan een flinke opmars. Dat was ook te zien tijdens de laatste editie van de Logimat in Stuttgart. Logimat stond bol van de robots. Op de beurs toonden de diverse grote spelers in material handling een robot-achtige oplossing.
Robots verplaatsten onderdelen
De robots worden ingezet bij het verplaatsen van zware onderdelen voor scheepsmotoren. Het magazijnpersoneel bestuurt de robots met behulp van touchscreens. Met een simpele druk op de knop worden de robots op pad gestuurd naar hun bestemming in het magazijn.
Minder loopafstanden
Belangrijke bevinding was dat de robots werknemers veel zwaar tilwerk uit handen nemen. Bovendien namen ze een gemiddelde loopafstand van 32 kilometer over van het DHL-personeel. “Dat gegeven alleen al zorgt voor een verhoging van de productiviteit en veiligheid in de werkomgeving van dit magazijn”, zegt robotspecialist Denis Niezgoda van DHL Customer Solutions & Innovation.
Hoe verder?
DHL wil de inzet van de robots verder continueren. “Dit resultaat geeft eens te meer het belang aan om dit soort pilots door te zetten. De ervaringen die we opdoen geeft onze mensen de gelegenheid om stap voor stap te wennen aan robotisering van onze warehouses”, zegt Tjalling de Vries, site development manager & Innovation Lead bij DHL Supply Chain.