« Bernard Piette (Logistics in Wallonia) antwoord op al onze vragen ! (TNT, Trilogiport…) »
Kunt u ons een overzicht kunnen geven van uw CV ? Hoe bent u bij Logistics in Wallonië terechtgekomen?
Sinds 8 jaar ben ik directeur van Logistics in Wallonia. Na mijn studies in communicatie en talen, heb ik een groot deel van mijn carrière in de Kamer van Koophandel gemaakt. Eerst heb ik gedurende 10 jaar in de Kamer van Koophandel in Luik gewerkt en daarna heb ik besloten om 4,5 jaar in de Kamer van Koophandel in Maastricht, Nederland te gaan werken. Ik had als functie het internationaliseren van bedrijven. Ik had dus al een affiniteit voor kwesties in verband met de supply chain. Bij de lancering van Logistics in Wallonia, heb ik gewoon op een vacature gesolliciteerd.
Wat zijn de voordelen van Wallonië voor de logistiek?
Er zijn de klassieke sterke punten die iedereen naar voren brengt zoals de locatie, de beschikbaarheid van land en arbeid, de aanwezigheid van toonaangevende infrastructuur of multimodaliteit. Dat is allemaal waar maar ik denk dat er veel meer is. Eerst en vooral is het hebben van een regionaal plan voor economische ontwikkeling waarin de logistiek een hoofdas is met een bundeling van de openbare politiek een echte troef; Ik ben ook van mening dat de bundeling van deze sterke punten via een platform zoals Logistics in Wallonia ook een ander voordeel vormt; De actie is zichtbaar zowel voor de bedrijven van de regio als voor buitenlandse bedrijven die een actief en dynamisch netwerk kunnen integreren.
We hebben het vaak over de luchthaven van Luik en Trilogiport. Al deze infrastructures komen uit Luik. Wat betreft de andere Waalse provincies: Henegouwen, Namen,enz.
Trilogiport en de luchthaven van Luik zijn de top van de Ijsberg. Naast de aanwezigheid van de infrastructuren zoals Garocenter in La Louvière, TCA te Athus of Ardennen Logistiek in Neufchateau moet je vooral zien dat deze verschillende Waalse provincies recent veel buitenlandse bedrijven hebben ontvangen. In dit verband heeft Henegouwen de laatste jaren het leeuwendeel verdiend met Johnson & Johnson, Dow Corning, H&M of, onlangs, het nieuwe distributiecentrum voor Colruyt in Ollignies.
Wat betreft het dossier Fedex/TNT wat zijn de risico’s voor de luchthaven van Luik? Hoe moeten we weerstand bieden aan de concurrentie van de sorteercentrums van Parijs en Keulen en hoe zit het met de luchtvaartmaatschappij van TNT in geval van aankoop?
Ik ken het dossier niet in detail en ben dus niet goed geplaats om er goed over te spreken. Maar als buitenstaander lijkt het mij dat operationele synergieën sterker en doeltreffender kunnen zijn tussen FedEx en TNT dan tussen TNT en UPS. FedEx is zeer sterk in de VS en minder in Europa en dat is precies het tegenovergestelde voor TNT. FedEx is weliswaar aanwezig in Parijs en Keulen, maar een persoon die het dossier goed kent gaf mij onlangs de opmerking dat in geval van een daling van de activiteiten in Luik, het moeilijk zal zijn om extra sloten te verkrijgen om meer vliegtuigen te doen landen. Bovendien lijkt het erop dat de uitbreidingsmogelijkheden zowel in Keulen als Parijs beperkt zijn tot nul. Ten slotte, laten we niet vergeten dat er een garantie is aangeboden door het Waalse Gewest om de luchthaven functioneel te houden voor 24 uur per dag en 7 dagen per week. Voor de luchtvaartmaatschappij lijkt het duidelijk dat het doorverkocht moet worden.
Logistics in Wallonia telt meer en meer leden, wat krijgen ze als voordelen? Hebt u voorbeelden van networking of lobbying die een toegevoegde waarde hebben gebracht?
Inderdaad, in 8 jaar zijn we van 170 tot 300 leden gegaan. Eerst en vooral, bieden we een groeiend netwerk en kansen op belangrijke ontmoetingen. Logistics in Wallonia organiseert een 20-tal evenementen die jaarlijks meer dan 1.000 deelnemers verwelkomen, dat is inderdaad veel volk. Dit netwerk is dus beschikbaar voor onze leden om de partner die ze nodig hebben te kunnen identificeren. Bovendien, is de kern een initiator zijn van innovaties; wij staan klaar om onze leden te helpen met het identificiëren, het opzetten en financiëren van innovatieve projecten die hun toelaat zich te onderscheiden. Maar ik zie de kern vooral als een identificator en een popularisator van trends. Wat gaat er de komende jaren veranderen in onze sector? Zijn onze leden bereid om zich aan te passen aan deze trends? Gaan wij beschikken over de vaardigheden om te profiteren van de trends in het kader van onze bedrijven? Dit zijn de vragen die we ons elke dag stellen.
De kern van het concurrentievermogen is bekritiseerd geweest door de pers over de problematiek rond het werk, wat kunt u vandaag hierover zeggen tegen hen?
Ik zou antwoorden dat er een onderscheid moet gemaakt worden et dat men goed moet weten waarover men praat. Waalse clusters zijn er om innovatie te stimuleren. Het doel van innovatie is om zich te onderscheiden en zo waarde te creëren; waardecreatie is voor mij een voorwaarde om jobs te creëren. Laten we niet vergeten dat het ook over onderzoeksprojecten gaat; maar wie onderzoek zegt, zegt ook risico et ontwikkelingen op lange termijn. Het is daarom moeilijk tot onmogelijk om de resultaten van de onderzoeksprojecten direct te linken aan de werkgelegenheid. Aan de andere kant, betekent dit niet dat logistiek geen jobs creërt. We hebben een studie gedaan en hebben meer dan 2.000 banen voor logistieke functies in Wallonië en Brussel geïdentificeerd. Wij zitten dus wel degelijk in een veelbelovende sector.
Een traditionele vraag bij TL Hub: transport, logistiek en supply chain trekt te weinig jongeren aan; Wat zou u tegen deze jongeren zeggen om hen aan te moedigen voor deze sector?
Ik zou hen zeggen dat ze niet te veel aandacht moeten besteden aan de vooroordelen over de sector maar dat ze zichzelf moeten informeren. Ze zullen beseffen dat de supply chain niet omgaat met probleem die meer en meer complex zijn maar zij zullen vooral ontdekken dat dit de kern van van de strategie, van bedrijven die zich op alle verschillende mogelijkheden moeten onderscheiden, is. In tegenstelling tot de vooroordelen zijn het gevariëerde, spannende en in bepaalde gebieden goed betaalde jobs.
Wat is er actueel bij Logistics in Wallonie?
De voornaamste activiteit is onze algemene vergadering die op 11 juni zal plaatsvinden in Wierde, kort bij Namen. We zullen daar ons jaarrapport presenteren en uitdagingen stellen voor de logistiek en mobiliteit van morgen. Wij zullen ook een tweede voorstelling houden van de “Lean and Green” Awards in Wallonië. Vervolgens zullen wij beginnen met de uitvoering van ons “Mercator” plan over onze nieuwe strategie, voorgesteld tijdens de Transport en Logistieke beurs eind april in Luik. Deze strategie omvat de mobiliteit van personen en zet de kernactie over innovatie uit, de mise en place van een echte business community, de ontwikkeling van menselijk kapitaal, de internationalisering van onze spelers, hun projecten en communicatie.
Raadpleeg al onze vacatures hier