Christian Ludewig, Senior Key Account Manager,DPD “Wij zijn op zoek naar jong talent die hun vaardigheden willen tonen”
Christian Ludewig, Senior Key Account Manager bij DPD in Mechelen staat al 21 jaar mee aan het roer van het bedrijf.
Lees hier meer over zijn persoonlijke ervaring met de transportsector en de manier waarop hij naar DPD kijkt.
Kan u wat meer vertellen over uw professioneel parcours ?
Na 12 jaar ervaring te hebben opgebouwd in supply-chain en de transport ‑en logistieke sector, ben ik in 1994 naar DPD overgestapt. DPD was op dat moment een startend bedrijf dat op zoek was naar jong talent om het bedrijf te leiden.
Dankzij mijn ervaring in de sector en mijn uitgebreid talenkennis (n.v.d.r. vlot in het Engels, Frans, Duits en Nederlands) stond ik mee aan de wieg van de DPD dienstverlening in België. Ik benaderde en selecteerde de beste werknemers uit andere sectoren om een carrière bij DPD (Belgium) N.V. aan te gaan.
Wat trekt u aan in DPD?
Heel eenvoudig: het bedrijf vraagt een grote productiviteit en polyvalentie van zijn werknemers. De afgelopen 21 jaar heb ik de kans gekregen om in verscheidene afdelingen zoals « Operations », « Sales & Marketing », « IT » en « Network » en ook bij “Development” en “accountmanagement” te werken.
Wat zijn uw voornaamste bezigheden als Senior Key Account Manager ?
“Momenteel ben ik verantwoordelijk voor het beheer van en hele reeks strategische accounts van DPD. Ik analyseer problemen, evalueer risico’s en kansen. Daardoor is een gedegen marktkennis onontbeerlijk om toegevoegde waarde te kunnen leveren. Dit komt eigenlijk op onderzoekswerk neer: ik tracht zo veel mogelijk informatie te verzamelen via onze markt monitoring. Ik ben ook betrokken bij interne discussies om de strategie en klanttevredenheid te verhogen. Dit alles brengt een goedgevulde 40-urenweek met zich mee. ”
Hoe kunt u jullie bedrijfscultuur het best omschrijven?
“De kernwaarden van DPD kan je in drie woorden samenvatten: uitwisseling, communicatie en delen. Het is een groot bedrijf met de familiale sfeer van een KMO. Het bedrijf kent een eerder vlakke structuur waardoor er een grotere flexibiliteit bestaat om sneller beslissingen te nemen. Op die manier kan DPD steeds verder groeien.
DPD heeft ook een zeer duidelijk zicht op de tevredenheid van de klanten. Wij bieden een basisproduct aan voor al onze klanten, maar we kunnen de strategie wel aan de markt aanpassen. We trachten het product aan de lokale noden aan te passen om zo dichter bij onze klanten en hun verwachtingen te komen.
DPD is er in geslaagd om zich te vestigen in de « e‑commerce », hoe zijn jullie daartoe gekomen ? Hebben jullie risico’s genomen die andere transportbedrijven niet aandurfden?
“Wij werken met een deskundig team met een zeer grote knowhow. We wilden onze B2B-service aanpassen aan de B2C-markt in al zijn facetten. Een B2C-strategie is meer gericht op emoties en moet de nadruk op de voordelen van het product leggen.
We willen een globale visie van de sector krijgen via verschillende marktonderzoeken. Ons doel: een grensoverschrijdende dienstverlening zonder grenzen.
Bovendien hebben we onze dienstverlening geoptimaliseerd door een betere communicatie tussen de eindklant en DPD. Met Predict van DPD brengen we klanten op de hoogte van het levermoment tot op één uur nauwkeurig.”
De transportsector is niet zo populair bij jongeren. Op welke manier zou u een student overtuigen om toch in de sector te gaan werken?
“De reputatie wordt meestal gecreëerd door de visie van anderen. Het feit dat de sector uit een crisis komt, is niet aantrekkelijk voor jongeren. Ik zie het als onze taak om de sector terug op te waarderen naar de jeugd toe.
Hiervoor werkt DPD samen met OTM voor « topcoaches voor toptalent ». Het is een project dat toelaat om eventuele stagiaires bij te staan door ze onder meer in specifieke profielen in te delen. Zo wordt jong talent sneller ontdekt.”
Wat is het type profiel dat jullie zoeken als medewerker ?
“Ervaring is absoluut geen hoofdzaak bij DPD. Elk profiel is complex en wordt door ons zeer goed omschreven. Het vereist een persoonlijk plan van aanpak.
Wij zetten de capaciteiten en de specifieke talenten van elk persoon voorop. Inzet, vaardigheden en talent worden beloond door promotiekansen. Zeer getalenteerde profielen staan wij bij in hun ambities naar een internationale carrière op groepsniveau.
Wij zijn op zoek naar jong talent die hun vaardigheden willen inzetten voor ons bedrijf. Dat kan op taalkundig vlak, in de verkoop of op het vlak van nieuwe technologie. Wij zoeken mensen die affiniteit hebben met de markt en die een positief gevoel hebben bij de sector. Bovenal moeten deze flexibel zijn en bereid zijn om verdere opleidingen te volgen. Daarna krijgen ze de kans om met ons mee te groeien.”
TL Hub heeft recent een onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat 85% van de werknemers uit de transport en logistieke sector tevreden zijn.
Klopt dat volgens u? En waarvan komt die tevredenheid?
“Rekening houdend met mijn persoonlijke ervaring en de gesprekken met andere collega’s, zijn de meningen meer positief dan negatief.
Het is een zeer aantrekkelijke en flexibele sector, ondanks de ‘droge’ materie. Uiteraard komt dit voort uit het feit dat België centraal gelegen is. Rechtstreeks zorgt dat ook voor een grote knowhow.
Teams kunnen flexibel omspringen met onverwachte situaties en kunnen hier handig op inspelen. Het is noodzakelijk dat België deze troeven blijft uitspelen.”
Bekijk hier alle vacatures bij DPD