06 March 2015

De richtlijn "zwavelgehalte van scheepsbrandstof" doet scheepvaartmaatschappijen lijden in Noord-Europa.

De richtlijn

De richtlijn 'zwavel' opgelegd in het noorden van Europa, waarbij schepen brandstof moeten gebruiken met minder dan 0.1% zwavelgehalte, lijkt zeer moeilijk te respecteren.

Zwavel wordt beschouwd als de oorzaak van zure regen en van ademhalingsproblemen. De richtlijn betreft voorlopig enkel het zeevervoer in de Baltische Zee, de Noordzee en het Engelse.   Zij zal van toepassing zijn vanaf 2020 voor de rest van de wereld maar voor een gehalte van 0,5%.

De eerste landen die getroffen zullen worden zijn de ontwikkelingslanden. Zeevervoer blijft één van hun belangrijkste middelen van levering voor hun grondstoffen.

Hoe word zwavelgehalte beperkt?

Een van de oplossingen die het meest realistisch lijkt zou het gebruik zijn van verfijnde brandstoffen met laag zwavelgehalte: "dieselolie", maar de prijs zal bijna een verdubbeling zijn van conventionele brandstof. Schepen zullen verplicht zijn om verschillende tanks te hebben.

Vandaag zijn controles en boetes nog te weinig afschrikkend. Op het gebied van milieu is deze richtlijn voorlopig de belangrijkste beperking.

Men vreest dat de bedrijven eerder voor het wegvervoer zullen kiezen. Short-sea transport die minder vervuilt, zal vervangen worden door het veel meer vervuilende wegtransport. Een contraproductief effect in vergelijking met het opzet van de richtlijn.

Vacatures in de maritieme sector zullen ook beïnvloed worden.  Minder jobs zullen worden gecreëerd in een nog veel belovende economische sector.

Vind hier al onze jobs terug in de scheepvaart en rederijen in Antwerpen.

Lees meer

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV