Director Sales & Marketing van CMA CGM, Sonia Montes over het werken in een rederij
“Binnen een rederij heerst er een constante dynamiek”
CMA CGM, de derde grootste rederij ter wereld. Genoeg stof voor een interview. Wij spraken met de Director Sales & Marketing, Sonia Montes. Een gesprek over de groeiende interesse van studenten, de lage containertarieven in Azië en over het werken in een rederij. “Samen vormen we één lange ketting waar ook de kleinste schakel belangrijk is.”
Wat is uw ervaring in de sector van Transport, Logistiek en Supply Chain?
“Ik ben al 24 jaar actief in de maritieme sector en reeds elf jaar aan de slag bij CMA CGM, waar ik verantwoordelijk ben voor de commerciële activiteiten. In België telt het bedrijf zo’n 220 medewerkers. Als derde grootste rederij wereldwijd telt CMA CGM 20.000 medewerkers over 650 kantoren.
Wat trekt u aan in de rederij?
“Binnen een rederij heerst er een constante dynamiek. Het werk is nooit eentonig. Dat komt ook doordat we in een voortdurend veranderende omgeving zitten die erg onderhevig is aan de economische situatie. Bovendien is het ook een sector waar een sterke concurrentie aanwezig is en men zich steeds moet aanpassen aan veranderlijke omstandigheden. Het is het totaalpakket dat het werken voor een rederij zeer boeiend maakt. Je vertoeft dagdagelijks in het hart van de business. De internationale approach, de verschillende contacten met al je partners waar je mee werkt. Zowel je eigen internationaal netwerk wereldwijd als de contacten met de verschepers, expediteurs, terminals en vaak zelfs de fabrieken.
Bij een rederij zit je midden in het kloppend hart van de internationale handel, import export over alle continenten in de wereld. Je krijgt de laatste tendensen mee over de chemie, voeding, staal, papier en de energiemarkten. Nog een zeer interessant aspect van het werken in een rederij is voor mij het geconnecteerd zijn met mensen. Samen vormen we alweer een lange ketting waar de kleinste schakel belangrijk is.”
Wat zou u zeggen tegen een jongere om hem te overtuigen om in de sector te beginnen?
“Ik merk dat er terug meer interesse van de jongeren vooral dan van goede en sterke profielen. Het is belangrijk dat ze hun algemene kennis verruimen om voor een rederij te werken. Ik kan hen ook zeggen dat het werk nooit zal vervelen. Bovendien krijg je een totaalbeeld van de industrie op menselijk, zakelijk en economisch vlak.” Het internationale aspect zorgt ervoor dat je persoonlijke ontwikkeling mee gevoed wordt
Over welke capaciteiten moet een sollicitant beschikken om op de Sales‑afdeling van een rederij te beginnen?
“Een groot deel van het werk wordt mee gestuurd door HR. Een kandidaat moet leergierig zijn, klantgericht en over een goede werklust beschikken. Maar evengoed moet het een flexibel en creatief persoon zijn. Ook het communicatieve aspect is ontzettend belangrijk. Wanneer een kandidaat verstandig met sociale media omgaat, is dit een extra aanvulling op onze hedendaagse communicatie. Bovendien is het niet langer een administratieve job. Mensen moeten meedenken en bereid zijn om tot het uiterste te gaan om het vooropgestelde doel te bereiken.”
CMA CGM boekte uitstekende cijfers in 2014 en ook 2015 lijkt een goed jaar te worden. (lees ons artikel: 2014 was vruchtbaar jaar voor CMA CGM) Zal dat ook voor nieuwe aanwerving zorgen?
“Ik ben inderdaad ook positief over 2015. De goede cijfers gaan mede gepaard met betere processen. Dat zorgt dan weer voor een optimalisatie van mens en systeem. Of dat ook automatisch tot meer aanwerving en openstaande vacatures zal leiden, weet ik niet. Het is vooral belangrijk dat de aangeworven personen voor een meerwaarde binnen CMA CGM kunnen zorgen.”
De containertarieven uit Azië zijn bijzonder laag. Hoe ziet u dat evolueren?
De Azië-Europa markt is steeds een volatiel gegeven geweest, waarbij heel snel geschakeld wordt bij vraag en aanbod. De tarieven zijn historisch laag en bijgevolg zullen de carriers capaciteit uit de markt blijven halen zolang dit nodig is om de tarieven opnieuw op een aanvaardbaar niveau te krijgen. Voorlopig worden er verder blank sailings aangekondigd tot juni en hoopt men tegen de zomerperiode in een rustiger vaarwater te komen. De tarieven zijn momenteel ver van rendabel en de aangekondigde verhogingen bij alle rederijen zijn een noodzaak. Toch zijn we positief dat de export vanuit Azië opnieuw zal aantrekken, de stocks zullen op een gegeven moment terug aangevuld moeten worden.
Daaruit kunnen we dus besluiten dat de maritieme sector een bloeiende sector is die nog steeds jongeren kan aantrekken om aan de slag te gaan.Bedankt voor uw tijd mevrouw Montes.
Wilt u ook werken bij CMA CGM ? Ontdek de vacatures hier.