Het grootste risico van de kilometerheffing komt van de transporteurs zelf
De gebeurtenissen van de voorbije dagen beschadigen (wederom) het imago van onze transport en logistieke sector.
We begrijpen de ongerustheid bij de transporteurs, en zijn ons bewust van impact met betrekking tot de directe kosten (heffing) en de indirecte kosten (administratief) die de heffing met zich meebrengt.
De kilometerheffing zal het beheer van de schatkist van onze transporteurs bemoeilijken, maar de overheid zal niet van mening veranderen. Ondanks dat het moment (economische crisis) slecht gekozen is, volgt België de logica van talrijke buurlanden (mault, tol,...).
Men spreekt vaak over de concurrentie vanuit het buitenland en/of over de fraude daarvan. Indien het systeem goed geïntegreerd is, denken wij dat dat niet langer een hoofdgevaar zal zijn.
Waarom komt het gevaar van de transporteurs zelf ?
Deze heffing moet toegepast worden op elke transporteur die een traject op ons grondgebeid aflegd. Elke transporteur (binnen een bepaalde categorie) zal dus door deze heffing beïnvloed worden in zijn kosten. Een extra kost zal dus, door de volledige wegtransportsector, gefactureerd worden aan de verladers.
De transporteur recupereert zijn kosten bij de verlader, die op zijn beurt zijn kosten in de verkoopprijs verrekend. De verladers die over een eigen vloot beschikken, recuperen de kost rechtstreeks bij hun klanten. In dit opzicht zal enkel de finale gebruiker de extra kosten dragen (hetgeen discussiëerbaar is, maar dan praten we niet meer over de transporteurs).
Als alle transportbedrijven deze tax in hun prijzen verrekenen, zullen de verladers geen keuze hebben en dienen ze zich te buigen. En ondanks een administratieve heffing zullen de marges van de transporteurs, die reeds laag zijn, stabiel blijven.
Maar de verleiding zal groot zijn voor enkele transporteurs om te profiteren van deze algemene prijsstijging door het absorberen van deze toeslag (belasting) en door een service aan te bieden aan een concurrentiëlere prijs. Sommige vervoerders kunnen zich dit permiteren.
Als dit scenario zich voordoet, zal de transportsector gedwongen worden zijn marges te laten zakken. Hierdoor zal de winstgevendheid van de bedrijven nihil zijn en zullen een groot aantal bedrijven de deuren sluiten.
Het is dus van zeer groot belang dat de volledige sector solidair zal zijn met deze verrekening van de kosten. Men moet de mensen er aan herinneren dat logistiek en transport diensten zijn waaraan een kost vasthangt. De job van aankopers en hun “tenders” is het continu verlagen van de transportkosten Men spreekt niet meer over transportoptimalisatie, maar over excell-tabellen bij zeer veel verladers.
Men moet het beroep herwaarderen en stoppen met het crashen van de tarieven. De maritieme transportsector is reeds een puinhoop ten gevolge van een prijzenoorlog. En zelfs als het probleem van overcapaciteit minder aanwezig is bij het wegtransport, moet men niet dezelfde richting inslaan.
Meer dan 300 jobs in transport en logistiek op TL Hub