Ontdek de geschiedenis van de maritieme container
De maritieme container werd uitgevonden door Malcom McLean. Dhr. McLean begon zijn carrière als uitbater van een benzinestation in de VS. Na een leveringsvraag van een van zijn klanten, besloot hij in 1934 om zelf deze levering te organiseren door zijn eigen vrachtwagen te kopen. Hierop richtte hij het bedrijf McLean Trucking Company op, dat in 1953 de tweede Amerikaanse transporteur met meer dan 2.000 vrachtwagens werd. Omdat hij geleidelijk aan geconfronteerd werd met de wegcongestie tussen de grote Amerikaanse havens, wou McLean het maritieme transport benutten door zijn vrachtwagens over te laden op onderstellen in de grote havens. Rekening houdend met de beperking van de optimale benutting van de schepen, door het onderstel van zijn vrachtwagens, kreeg hij het revolutionaire idee om enkel "boxes" te vervoeren die gestandaardiseerd werden, waardoor ze gemakkelijk toepasbaar werden voor verschillend transporttypes (schip en vrachtwagen).
Omwille van zijn activiteit als wegtransporteur, verbood de Amerikaanse regering McLean maritieme activiteiten. Overtuigd van zijn idee, verkocht McLean in 1953 zijn transportbedrijf om zo een maritiem bedrijf over te nemen dat "Sea Land Services" genoemd werd (vele mensen kennen deze naam, omdat Sea Land Services jaren later overgenomen werd door de maritieme transport gigant Maersk, dewelke lange tijd Maersk Sealand genoemd werd...).
Op 26 april 1956, transporteerde het schip "Ideal X" voor de eerste keer in de geschiedenis een honderdtal containers. Zonder het te weten, revolutionneerde Malcon McLean de geschiedenis van de internationale handel. Dankzij zijn uitvinding konden grondstoffen en afgewerkte producten aan een zeer lage prijs getransporteerd worden over de hele wereld. In feite zorgde de containers voor het vervoer van een groot volume goederen, aan een zeer lage handelingskost.
Waar het voordien meerdere dagen duurde om met een hondertal dockwerkers een schip "in bulk" te lossen, duurt het vandaag slechts enkele uren om met behulp van kranen een schip te laden en lossen, om vervolgens de containers verder te sturen via zee, weg- of spoorvervoer. De container heeft de transportkost door vier gedeeld. Vandaag bestaan wereldwijd tientallen miljoenen containers en schepen kunnen zo'n 15.000 containers vervoeren met slechts één reis. De grootste maritieme bedrijven, zoals Maersk, CMA CGM of MSC vervoeren miljoenen containers tussen alle havens ter wereld.
Enkel en alleen al in de Haven van Antwerpen worden jaarlijks 9 miljoen containers overladen op de kaaien die uitgebaat worden door de grootste havenbeheerders zoals PSA of DP World. Bedrijven gespecialiseerd in Freight Forwarding zoals Kuehne + Nagel, Geodis, Panalpina of DHL zorgen voor de doorstroom van deze containers naar een duizendtal klanten per dag.
Vind al onze vacatures van deze grote transport en logistieke spelers op TL Hub.