DB Schenker bereikt akkoord met CMA CGM om haar klanten een CO2-vrije optie aan te bieden
DB Schenker kondigde op vrijdag 25 februari aan dat het 2.500 ton biobrandstof heeft gekocht van de Franse containerschipper CMA CGM. Het Duitse logistieke bedrijf is van plan de brandstof te gebruiken voor zijn LCL-containervervoer en wordt daarmee het eerste logistieke bedrijf dat in deze sector een nuluitstoot bereikt.
Het vervoer van LCL-containers ("Less than Container Load", in tegenstelling tot FCL, "Full Container Load") is vandaag nog steeds relatief vervuilend omdat er weinig maatregelen zijn genomen om het vervoer koolstofvrij te maken. De aankoop door DB Schenker van 2.500 ton biobrandstof van CMA CGM is een eerste (goede) stap in die richting.
De biobrandstof wordt geproduceerd uit afval en kan gemakkelijk in de reguliere activiteiten worden geïntegreerd zonder veranderingen aan de infrastructuur en de bevoorradingsketen. Het zal de Duitse onderneming in staat stellen haar broeikasgasemissies met het equivalent van meer dan 7.000 ton CO2 te verminderen. Dit is in lijn met DB Schenkers doelstelling om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn.
Steeds groener goederenvervoer over zee
Deze aankoop komt één maand na de eerste tankbeurt van een containerschip met vloeibaar aardgas, die gezamenlijk door CMA CGM en TotalEnergies werd uitgevoerd in de Haven van Marseille.
De decarbonisatie van het goederenvervoer over zee lijkt de wind in de zeilen te hebben, zij het in een vroeg stadium. DB Schenker en CMA CGM willen het voortouw nemen. Thorsten Meincke, lid van de wereldwijde raad van bestuur van DB Schenker's lucht- en zeevracht, zei dat hij "een leider in de logistieke sector wilde worden op het gebied van duurzaamheid". "We nemen hier ambitieus het voortouw met CMA CGM."
Wilt u deelnemen aan het avontuur? Vind alle DB Schenker en CMA CGM vacatures op TL-Hub!