Kerncijfers Belgische mobiliteit tonen explosie bestelwagenmarkt
Invoerdersfederatie Febiac heeft een ‘Automotive Pocket Guide’ gepubliceerd met de kerncijfers over de sector. Daaruit blijkt onder andere dat het aantal lichte bestelwagens (-3,5t) sinds 2010 met 39,5% gestegen is, van 594.750 naar 829.417 stuks. In 2020 vertegenwoordigde de lichte bedrijfsvoertuigen 10,5% van het totale wagenpark.
Terwijl er in 2010 nog 52.509 nieuwe lichte vrachtwagens verkocht werden, waren dat er tijdens het afgelopen jaar 71.312, en zelfs 81.219 in 2019, een ‘normaal’ niet-coronajaar. Op het vlak van aandrijving veranderde er de laatste jaren niet heel veel. Diesel blijft het populairst met een aandeel van 91,4% van alle ingeschreven lichte bedrijfsvoertuigen. In 2010 was dat 93%. Het aanteel benzine nam toe van 4,8% tot 6% en de andere aandrijftypes (CNG, elektrisch, LPG) blijft bijna status quo met 2,5% (2,2 in 2010). Bij de personenwagens is er wel een duidelijke verandering, et voor het eerst meer benzinevoertuigen (49,7% tegen 38,3% in 2010) dan diesels (46,2% tegen 60,6% in 2010).
Weg- en laadinfrastructuur
Wat infrastructuur betreft, heeft België met 659km per 1.000 km² het dichtste spoor-, water- en autosnelwegennetwerk van de EU, gevolgd door Luxemburg en Nederland. Daarmee vormt de BeNeLux een van de belangrijkste multimodale knooppunten van de EU.
Op het vlak van laadpalen lopen we dan weer achter, met 8.482 publieke laadstations, waarvan amper 476 een vermogen hebben van meer dan 22 kW. Daarmee scoort België middelmatig in de EU en ondermaats in vergelijking met onze buurlanden. Nederland beschikt bijvoorbeeld over 5 tot 6 keer meer traagladers en snelladers per inwoner en per km2.
21,4 miljard
Nog een opvallend cijfer: het volledige voertuigenpark leverde de Belgische staat in 2019 maar liefst 21,4 miljard euro op aan fiscale opbrengsten. 2/3 daarvan is afkomstig van taksen op brandstoffen. De elektrificatie van het wagenpark zal dus wel wat teweegbrengen op fiscaal vlak…