Kuehne+Nagel rapporteert sterke resultaten voor 2021
Op 2 maart heeft Kuehne+Nagel haar resultaten voor het boekjaar 2021 bekendgemaakt. De resultaten laten een sterke groei zien, waartoe alle strategische bedrijfssectoren hebben bijgedragen. Hier volgt een nadere beschouwing van de kerncijfers van de onderneming.
2021 wordt voor Kuehne+Nagel een goed jaar in vergelijking met 2020: met de publicatie van de resultaten van het afgelopen boekjaar presenteert het Zwitserse transport- en logistiek bedrijf cijfers die stuk voor stuk beduidend hoger liggen dan het jaar ervoor.
Haar netto-omzet zal in 2021 32,8 miljard Zwitserse frank bedragen, een stijging met 61% ten opzichte van 2020. Het resultaat vóór rente en belastingen (EBIT) steeg met 175% tot een totaal van 2,9 miljard Zwitserse frank. Ten slotte steeg het nettoresultaat over het hele jaar met 173% tot CHF 2,155 miljard.
Wereldleider in zee- en luchtvracht
Met deze resultaten heeft Kuehne+Nagel zich gepositioneerd als 's werelds grootste zee- en luchtvracht onderneming. In de maritieme sector had Kuehne+Nagel te kampen met een verhoogde operationele werklast als gevolg van knelpunten in de havens en de desynchronisatie van de bevoorradingsketens, beide veroorzaakt door een steeds toenemende vraag naar producten en de blokkering van het Suezkanaal gedurende verscheidene dagen door het containerschip Ever Given. Desondanks is het containervolume van Kuehne-Nagel met 2% toegenomen.
Het luchtvracht volume van Kuehne+Nagel is met 55% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar: de sterke vraag van de e-commerce en de farmaceutische industrie kwam ten goede aan de onderneming, die 2,2 miljoen ton luchtvracht volume bereikte.
Ook de weg- en contractlogistiek van Kuehne+Nagel heeft goed gepresteerd. Dr. Detlef Trefzger, algemeen directeur van Kuehne+Nagel, is optimistisch over het jaar 2022.
Vooruitzichten voor 2022
Hij sprak echter ook zijn bezorgdheid uit over de huidige geopolitieke situatie: "De oorlogsdaden van Rusland onderstrepen het onvoorspelbare karakter van de geopolitiek - waarvan de gevolgen voor de economische ontwikkeling nog niet kunnen worden ingeschat".
Zo heeft Kuehne+Nagel sinds 1 maart alle transportdiensten van en naar Rusland opgeschort. Luchtvracht van Azië naar Europa is ook veel duurder geworden sinds de invasie van Oekraïne begon. Niettemin zal Kuehne+Nagel in 2022 een belangrijke speler blijven op het gebied van vervoer en logistiek. Wordt vervolgd.
Kuehne+Nagel werft aan op de TL-Hub website. Als u deel wilt uitmaken van het avontuur van de wereldleider in zee- en luchtvracht, dan is het hier.