Scania Parts Logistics schakelt (gedeeltelijk) over naar transport via binnenvaart
Na een grondige analyse van de maritieme exportflow door Multimodaal.Vlaanderen (VIL) blijkt dat Scania Parts Logistics de containers die vanuit Oudsbergen via de haven van Antwerpen vertrekken perfect via Haven Genk en het Albertkanaal kan verschepen. Dat zorgt voor 47% minder CO2 in vergelijking met transport via vrachtwagens, 1600 vrachtwagenritten minder en minstens 10% kostenbesparing op het transport Oudsbergen-Antwerpen.
Driekwart van de exportcontainers die vanuit Oudsbergen per truck vertrekken, komen in aanmerking komen voor modal shift naar de barge op basis van het “ICY” (Inland Container Yard) concept. Dat betekent dat de lege container niet in Antwerpen wordt opgehaald, maar direct aan de binnenvaart terminal in Genk, waardoor de rit met lege container vanuit Antwerpen wordt uitgespaard. De geladen containers vertrekken dan vanuit Haven Genk met de barge naar de deepsea terminal in de Antwerpse haven.
Start met 400 containers
Scania start deze week met de zendingen naar Brazilië via MSC, goed voor 400 containers per jaar. Vervolgens worden de andere bestemmingen uit de VIL-analyse stap voor stap onderzocht en waar mogelijk overgezet. Het totale potentieel voor de barge bedraagt een 800-tal containers per jaar. De totale CO2 besparing voor de 800 containers bedraagt 85 ton, ofwel 47% minder dan via de weg. De mobiliteitswinst op de E313 en de ring rond Antwerpen telt dubbel door: de shift van 800 containers betekent 1600 uitgespaarde ritten van en naar Antwerpen, goed voor 168.000 km minder over de weg!
“Scania’s ultieme doel is het voortouw nemen in de verschuiving naar een duurzaam transportsysteem en heeft daarvoor ambitieuze targets gezet. Op vlak van logistiek kunnen multimodale flows een sleutelrol spelen. De overschakeling naar de binnenvaart toont perfect aan dat duurzaam transport hand in hand kan gaan met kostenbesparingen en procesverbeteringen” vertelt Hans Thijs, Director Transport & Distribution Structure bij Scania Parts Logistics. “Daarnaast konden we rekenen op de voortdurende steun en betrokkenheid van onze partners Haven Genk en Nippon.”
Duurzaam en rendabel
Bedrijfseconomisch is dit project een voltreffer met een kostenbesparing van ruim 10% op het traject Oudsbergen-Antwerpen. Die besparing ligt in de realiteit nog een stuk hoger omwille van de positieve neveneffecten van de modal shift. Door de lege containers ’s avonds aan te voeren en ’s ochtends geladen op te halen, slaagt Scania erin om de workload tussen de dag- en de nachtploeg beter te balanceren. Ook op vlak van douaneformaliteiten vindt een optimalisatie plaats. Door te werken met het pick & drop systeem worden de containers na het ophalen meteen doorgevoerd naar de transit-vrije zone in Haven Genk. Dit laat Scania toe om de exportdocumenten zonder tijdsdruk klaar te maken.