Volvo Trucks bereidt zich voor op een CO2-neutrale toekomst
Op de drempel van een cruciaal jaar voor het marktherstel in België schetste het management van Volvo Trucks Belgium vrijdag hoe de constructeur en zijn netwerk de overgang zullen maken naar een CO2-neutraal bedrijfsmodel.
Op korte termijn zal Volvo Trucks zich blijven inzetten voor het LNG-gamma, dat als een van de weinige in 2020 een stijging van de verkoop kende, en tegelijkertijd een reeks elektrische trucks op de markt brengen. Volgens Pieter Thienpont, sales manager bij Volvo Trucks België, zullen de verkoopcijfers in 2021 bescheiden blijven omdat er in België nog geen voor de hand liggend bedrijfsmodel voor dit type voertuig bestaat, zolang er geen specifiek fiscaal regime op wordt toegepast. Er zijn echter gesprekken gaande met het ministerie van Financiën om vooruitgang te boeken op dit gebied. Ondertussen verwacht Volvo Trucks dit jaar niet meer dan 10 elektrische vrachtwagens in België te verkopen, hoewel de constructeur zich voorbereidt op de marktintroductie van elektrische FM en FH’s voor het einde van het jaar. Deze voertuigen zullen worden geproduceerd in de fabriek in Gent, op basis van een modulair principe, en Gent heeft ook het exclusieve recht gekregen om de accupacks voor alle fabrieken van Volvo Trucks wereldwijd te assembleren.
De volgende stap is waterstof, een gebied waarop Volvo Trucks samen met Daimler Trucks brandstofcellen ontwikkelt. De eerste vrachtwagens zullen naar verwachting nog in de tweede helft van het decennium op de markt komen, en met deze technologie zou al in 2030 een marktaandeel van 10% kunnen worden bereikt. “In 2040 willen we een volledig CO2-neutraal gamma aanbieden”, zegt Peter Himpe, Managing Director van Volvo Trucks België. “Dit betekent niet dat er geen interne verbrandingsmotoren meer zullen zijn. Voor zware toepassingen, zoals bijvoorbeeld uitzonderlijk transport, zal de interne verbrandingsmotor nog steeds worden gebruikt, maar dan wel op biodiesel of waterstof. LNG-motoren zullen er ook nog zijn, maar ze zullen BioLNG gebruiken.” Deze twee vormen van aandrijving zullen in 2040 echter slechts goed zijn voor ongeveer één op de vijf voertuigen: de rest van de markt, van het stedelijk vervoer tot de meeste middellange- en langeafstandstoepassingen, zal gebruik maken van elektrische of brandstofcelvrachtwagens.
Het goede nieuws voor de constructeurs en hun netwerken komt voort uit een door Volvo Trucks uitgevoerde analyse, waaruit blijkt dat deze technologische verschuivingen het bedrijfsmodel van de constructeurs niet teniet zullen doen. “Dit is de kans van de eeuw,” zegt Himpe, “zolang we geen voertuig meer verkopen, maar een EaaS (Equipment as a Service), een transportoplossing die het voertuig, het onderhoud ervan, maar ook de infrastructuur die nodig is om het op te laden, recyclageoplossingen en, waarom niet, de energie zelf, omvat.” De ultieme uitdrukking van dit bedrijfsmodel zal komen met autonome voertuigen… maar niet voor een paar jaar.